Halkla İlişkiler, hedeflenen kamuoyunun anlayış ve desteğini kazanmak, fikir ve davranışlarını etkilemek amacıyla itibarı gözeten bir disiplindir. Yaptıklarınızın, söylediklerinizin ve başkalarının sizin hakkınızda söylediklerinin sonucudur.
İtibar, maddi olmayan bir varlıktır. Ona dokunamazsınız, ancak bir değeri vardır. Halkla ilişkiler aynı zamanda itibar yönetimidir; fakat itibar olarak halkla ilişkiler yönetiminin nihai sonucunun itibarın kendisi değil, daha çok "iyi niyet ve karşılıklı anlayış" olduğunu iyi okumak gerekir.
İtibar yönetimi, işletmeler için çekici bir kavramdır. Halkla ilişkileri temsil ettiği kuruluşla ilişkilendirir ve acil öneme sahip bir konu etrafında üst düzey yöneticilerle bir diyalog önerir. Bunu yaparken, uygulayıcılara tüm risk konuları, kriz yönetimi döngüsünün sahipliğini üstlenmeleri için bir fırsat sağlar ve kuruluşların ve üst düzey yöneticilerin gemiyi tehlikeli sularda yönlendirmesine yardımcı olur.
Krizlerin iyi yönetilmesi
Büyük ya da küçük fark etmeksizin işletmelerin ve uygulayıcıların itibar yönetimi olarak halkla ilişkiler üzerindeki vurgusu göz önüne alındığında, krizleri iyi yönetmek ipin başını çekiyor. Bir krizi tanımlayan şey, olanın doğası değil, tehlikede olan şeydir. İşletmeler eğer itibar yönetimini tek başına görmek şeklinde değil, sürekli riskler, sorunlar ve ortaya çıkan krizler döngüsünün bir parçası olarak görürlerse aslında itibar yönetiminin en önemli parçasını oluşturmuş olurlar.
Çevrimiçi itibar yönetimi, yalnızca çatlakları örten kör bir araç olsa da, halkla ilişkilerin itibarın korunmasında oynayacağı önemli bir rol var. Bu artık bir sürekli kriz yönetimi durumu değil, itibar felaketinin neden olduğu hasarı onarmaya çalışmanın devam eden bir döngüsü aynı zamanda; çünkü iletişim uzmanları itibarın mülkiyetini alabilir ve proaktif olarak itibar riskinin azaltılmasına katkıda bulunabilirler.
Yeni normaldeki iletişim ve itibar yönetimi
Günümüzün hiper bağlantılı dünyasında, insanların alternatif bir bakış açısı yayınlaması ve karşı kanıtları ortaya çıkarması çok kolay. Her web kullanıcısı, vatandaş gazeteci olmak için gerekli araçlara sahip. Tek geçerli yanıt, hem mesajda hem de eylemde tutarlı olan özgünlüktür.
Bu dijital ortamda, halkla ilişkilerin, kurumsal ilişkilerin ve kurumsal iletişimin rolü, itibarın yönetilmesinden çok, şirketin itibarını nasıl algıladıklarını anlamak için paydaşlarla etkileşim kurmakla ilgilidir. Kuruluşunuzla ilgili neyi sevip neyi sevmediklerini, rakiplerinizle nasıl karşılaştırdığınızı ve nihayetinde hangi seviyelerde savunuculuk veya düşmanlık ortaya çıktığını anlayarak, onlar için neyin önemli olduğunu ve bu nedenle onlarla nasıl ilişki kuracağınızı anlayabilirsiniz.
İtibarı onarmak
Günümüzde birbirine internet ile bağlı bir dünyada itibar yönetiminin artan önemi göz önüne alındığında, sosyal medyada ortaya çıkan olumsuz hikayelerle nasıl mücadele edileceğine dair pek çok görüş var. İşletmeniz itibarın iyileştirilmesini isteme talihsizliğine maruz kalırsa, ilk düşünceleriniz hasarın bir kısmını daha fazla gelişmeden önce nasıl onaracağınıza odaklanmalıdır. Öncelikle tüketici inceleme sitelerinin ve İnternet erişiminin sınırlamaları göz önüne alındığında, bunu uyumlu, düşünceli ve agresif bir şekilde ele almalısınız.
İlk kriz, mümkün olduğu kadar yönetilebilir bir düzeye bastırıldıktan sonra, düşünceler yeniden inşaya dönmelidir. İtibar açısından olumsuzluklara maruz kalan şirketlerin, sosyal medya, basın, blog oluşturma ve benzeri çeşitli platformlar aracılığıyla marka imajını geri kazanmayı amaçlayan yeni bir PR kampanyasını hızla başlatması zorunludur.
Unutulmamalıdır ki; kötü itibar yönetimi, sosyal medyada ve sitelerin gözden geçirilmesinde olumsuz haberlerin ortaya çıkmasına neden olursa; bu yalnızca bir işletmenin pazardaki konumunu ve şirketin değerini etkilemekle kalmaz, aynı zamanda gelecekteki itibarını da geri dönülmez bir şekilde yara almasına yol açabilir.