Türkiye’de ve dünyada her geçen gün birbirinden farklı yeni şirketler kuruluyor. Firmaların çoğu sadece ürün veya hizmetlerini bize satmayı, bazıları ise markayı bize satmayı hedefliyor. “Markalı mallar” terminolojisini kullandığımızda, genellikle ürünün/hizmetin faydasını veya işlevselliğini ifade etmiyoruz, kendimize nazikçe hatırlattığımız şeyin “marka” olduğunu düşünüyoruz. Bir tüketici kendini bir markaya bağladığında, bunun markalaşmanın başarısı olduğunu söyleyebiliriz.
Bir ürünü satın almaya gitmek, yardımcı argümanlar tarafından yönlendirilir; ancak dış faktörlerin sabit kalması nedeniyle bir ürünü diğerine tercih etmeye markalaşma diyoruz. Birçok şirket, marka stratejilerine yatırım yapma eğilimindedir ve bu, kriz zamanlarında bile verimli olmalarını sağlar.
Yıllar içinde araştırmacılar, ekonomi çöktüğünde bile, bazen marka sadakatinin bozulmadığını ve şirketin başarılı marka kurulumunun burada yattığını anladılar. Tüketicilerin kafasında yer satın alma fikri, markalaşmaktan başka bir şey değildir. Tüketiciler ürünle bağ kurabilir veya bağ kurmayabilir; ancak markalarla bağ kurarlar.
Markalaşmanın geniş şemsiyesine“marka” diyoruz. Marka adı, kesinlikle potansiyel tüketicilerinizin zihninde damgasını vuran ilk şeydir, bu nedenle doğru marka adını seçmenin ayrılmaz bir parçasıdır.
Marka ismini belirlerken göz önünde bulundurabileceğiniz ipuçları
- Marka kimliğini yansıtma
Tüketici tarafından nasıl algılanacağınızı marka adınız belirler. Temel değerinizi tanımlayan veya ortaya koymak istediğiniz görüntüyü yansıtan bir isim seçmek iyi bir hamledir. Örneğin, markanız küresel düzeyde bir markaysa, ona küresel standartlara uygun bir ad vermeyi düşünebilirsiniz.
- Hedef kitle
Pazarlama stratejisinin ilk kuralı, hedef kitleyi doğru belirlemektir. Benzer şekilde, marka adınız hedeflediğiniz kitleyi belirlemelidir. Örneğin, bölgesel bir gazetenin adını bölgesel dilde tutmak, bu markanın bu belirli bölgesel dili temsil ettiğini ve esas olarak bu dilde konuşan nüfus için olduğunu gösterir. Marka adınız asla hedef kitlenin kafasını karıştırmamalıdır.
- Kavraması kolay
Bir gün içinde birçok şeyle karşılaşırız; ama bazılarını hatırlarız ve bazılarını unuturuz. Beynimizi etkilemeyi başaran şeyler kafamızda kalırken diğer şeyler uçup gider. Marka adınız sadece çekici değil, aynı zamanda hatırlanacak kadar ilginç olmalıdır. Aynı zamanda duymayı, anlamayı veya konuşmayı zorlaştırmadığınızdan emin olun. Ayrıca akılda kalıcı ve kolay olmalıdır.
Destek alınmalı
Marka ismi sürecine başlamadan önceki ilk aşama, ne tür bir adın ürün veya hizmete uygun olacağına karar verilmesi olmalıdır. Bu kararların alınmadan önce yola çıkılması, okyanusta kürek çekmeye benzeyecektir. Araştırmalara göre sıradan bir isme sahip bir ürün, orta kalitede ama ilgi çekici bir isme sahip ürün kadar iyi satış yapamamakta ve eğer sıradan isme sahip bir ürününüz pazarda başarısız olursa, üründe değişiklik yapılsa da verim alınması oldukça güç olacaktır. Bu nedenle marka adının belirlenmesine dair ilk fikirler için reklam ajansından veya pazarlama araştırmaları kuruluşlarından destek alınmalıdır. Marka adının araştırılması sürecinde bazı testler de yol gösterici olacaktır. Çağrışım testleri, öğrenme testleri, hatırlama testleri, tercih testleri gibi yöntemler kullanılır.
Marka adı kelime anlamı olmayan, kulağa hoş gelen ilginç isimlerin yanı sıra ürünün fonksiyonlarıyla ilgili olmayan, ürünün kalitesi veya fonksiyonunu yansıtan, ürünün ne işe yaradığını veya ne olduğunu aktaran, başka dillerdeki sözcüklerden yararlanan, şirket kurucusuna ait olan, ünlü kişilere ait olan, bölge adlarından veya doğadan ve mitlerden esinlenen, işletmenin ilk harflerinden oluşan gibi pek çok türde olabilir.
Rekabette avantaj sağlar
Marka isimleri organizasyonun ayrılmaz birer varlığıdır; çünkü tüketiciler, kendilerini markalara duygusal olarak adları ve ardından deneyimleriyle bağlarlar. Şüphesiz en yüksek kalitede ürünler/hizmetler tüketicinizin sizi tekrar ziyaret etmesini sağlar; ancak güçlü ve bağlanabilir bir marka adı size pazardaki rakiplerinize göre bir avantaj sunarak, rekabet ettiğiniz diğer tüm markalar yerine seçilmenizi sağlar.