Teknolojik inovasyonların yayılımında iletişim kanalları sorunu


Hakkı Okan YELOĞLU

Hakkı Okan YELOĞLU

Okunma 06 Ekim 2021, 01:14

Ortaya inovasyon olarak nitelendirilen bir ürün veya hizmet ortaya çıktığında, bunun firmaya katacağı değer göreceli olarak değişir. Bu görecelilikse bireylerin, işletmelerin ve toplumun bu inovasyonu ne derece algıladığı ile yakından ilgili. İnovasyonun bir zaman zarfı içerisinde sosyal bir sistem içerisinde yayılmasında bu algılının rolü oldukça büyük.

İnovasyonların yayılımı konusu hem teknoloji yönetimi hem de inovasyon yönetiminin ana tartışma alanlarından biri olup hem akademik hem de uygulamada sıkça ele alınarak gündemde yerini sürekli korumaktadır. Fikir aşamasından başlayıp ticarileştirme aşamasına geçen sürenin ne kadar zorlu ve maliyetli olduğunu hepimiz biliyoruz. İnovasyonun yaratmış olduğu algının etkisi pozitif veya negatif yönde olduğunda, özellikle inovasyonu yaratan işletmeye etkisi de oldukça yüksek olabiliyor.

Algıları kadar ilgileriyle de yakından ilgili

İnovasyon kavramı, teknoloji bağlamında değerlendirildiğinde ister bireyler ister işletmeler olsun algıları kadar ilgileriyle de yakından ilgili. Türkiye bağlamında değerlendirildiğinde özellikle genç nüfusun cep telefonlarına ve bilgisayarlar başta olmak üzere teknolojik ürün ve hizmetlere olan ilgileri ve yatkınlığı ilgili pazarları da yakından ilgilendiriyor. İnovasyon olarak değerlendirilebilecek yeni teknolojik ürün veya hizmetin, mevcut ve yeni pazarlarda ticari anlam kazanmasının risk düzeyleri birbirinden farklı olsa da yaratacağı finansal anlamdaki getiri de o derece farklılaşacaktır. Her türlü farklılaşma ise işletmenin idari ve yönetsel anlamda değişim göstermesini sağlayacaktır.

 

Geri bildirimlerin değerlendirilmesi

Teknolojik olarak nitelendirilecek inovasyonun yayılımında önemli olacak ilk durum yaratacağı sosyal ve ekonomik avantajdır. İşletmelerin hem maliyet hem de kâr durumlarını değerlendireceği ekonomik avantajın önemli bileşenlerinden biri sürdürülebilirliktir. Sosyal avantaj ise inovasyonun yaratacağı değer olarak kabul edilebilir. Elbette teknolojik anlamda inovasyonun sahip olacağı özellikler yaratacağı değeri önemli kılar. Teknolojik inovasyonun hitap edeceği sistemle olan uygunluğu, sahip olduğu özelliklerinden dolayı ne kadar karmaşık olduğu, yaratacağı etkinin anlaşılır ve hatta ölçülebilir olması bahsedilen avantajların öne çıkması açısından önem arz eder. İnovasyonun ticari anlam olarak geri bildirimleri, müşteri deneyimlerinin ne olduğu, bu deneyimlerin işletme içerisinde nasıl değerlendirilmesi, olumsuz bir surum söz konusu olduğunda buna yönelik alınacak eylemlerin ve eylem planlarının nasıl oluşturulması gerekliliği işletme için ağır bir yüktür. Ayrıca, gelen geri bildirimler sonucu ürün ve hizmeti yeniden şekillendirmek, alternatif pazar ve müşteriler bulmak sahip olunan iletişim kanalları ile yakın ilgilidir.

Direkt veya dolaylı etkileşimin olması

Elbette iletişim kanallarının sadece sosyal medya olduğunu söylemek zor. Günümüzde sosyal medyanın yarattığı etki oldukça büyük; ama sadece sosyal medyaya bağlı bir iletişim stratejisi kısıtlı bakış açısı olacaktır. İletişim kanalının niteliğini belirleyen iki tarafın, yani teknolojik inovasyonu üretenin ve bu inovasyonu algılayan birey ve işletmeler gibi sistemlerin, sürekli olarak direkt veya dolaylı etkileşiminin olması, kanalların özelliklerinin ortaya çıkmasını sağlayıcı bir durumdur. İnovasyonun odaklanacağı tehditler, fırsatlar, beklentiler, müşteriler, işletmenin iç odaklı olmasından ziyade dış odaklı bir bakış açısını benimseyerek inovasyonun sürekliliğinin sağlanmasına yönelik her türlü çabanın sarf edilmesine neden olur. Bu çaba aslında iletişim kanalları sayesinde kurulacak köprülerin ne düzeyde sağlam olacağını da gösterecektir. İletişim kanalı olarak reklamın etkisi yüksektir; ancak “Sadece reklam odaklı bir yaklaşım, teknolojik inovasyonun sahip olduğu özelliklerin tamamının algılanmasına ve kullanılmasına olanak sağlar mı?” sorusunun cevabı olmayabilir. Bu yüzden işletmelerin iletişim kanallarını sadece açık tutması yeterli olmaz. Kanalların doğru yerlere ulaşılması ve hangi niteliklere sahip olması gerekliliğinin belirlenmesi için iç dinamiklerini eş zamanlı olarak çalıştırmalıdırlar.

Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.