Horoz Lojistik Satınalma ve Süreç Geliştirme Direktörü Murat Şenışık, lojistik yönetiminde kullanmış oldukları yöntemlere değinerek Kobi Aktüel’in sorularını yanıtladı
Lojistik yönetiminde hangi teknolojileri kullanıyorsunuz ve bu teknolojilerin lojistik süreçlerine etkisi nedir?
Lojistik yönetiminde kullanılan teknolojiler arasında Optimizasyon sistemleri, GPS izleme sistemleri, lojistik yönetim yazılımları (WMS, TMS gibi), RFID teknolojisi, drone, otomasyon sistemler ve otonom araçlar gibi otomasyon sistemleri bulunmaktadır. Bu teknolojiler, süreçlerin izlenmesini, verimliliği artırmayı ve hata oranlarını azaltmayı sağlar.
Horoz ailesi olarak bu teknolojilerden,
- Gps izleme,
- Optimizasyon,
- WMS, otomasyon sistemlerini kullanıyoruz.
Ayrıca,
- Karbon ayakizi kapsamında enerji tüketimlerimizi de dijital platformlarda takip etmeye başladık.
Bu teknolojik yapılar sayesinde işlem hızı,
- İzlenebilirlik,
- Stok ve işlem doğruluğu,
- Şeffaflık artmış olup; bu artışlarla hizmet kalitemiz de yükselmiştir.
Bir diğer etkisi de,
- Hedefe ulaştırılmak istenen ürün tek seferde ve doğru zamanda adresine teslim edilebilmektedir.
Bir lojistik sürecinin baştan sona başarılı bir şekilde nasıl yönetiliyor ve küresel düzeyde lojistik yönetimi hakkında nasıl bir strateji izliyorsunuz?
Başarılı bir lojistik süreci, Tedarik zinciri yönetimi, depolama, taşıma ve dağıtım gibi her aşamada titiz planlama, etkin iletişim ve teknoloji kullanımını gerektirir. Her düzeyde, stratejik tedarikçi yönetimi, lojistik maliyet optimizasyonu ve risk yönetimi gibi faktörler önemlidir. Küresel lojistik hizmetinde bizim en önemli kabiliyetimiz bu faktörleri gözeterek esnek entegre lojistik çözümler sunabilmemiz. Dünyanın neresinden sipariş edilirse edilsin, Türkiye’deki bir ürünü o noktaya güvenle ulaştırabiliyor, tüm süreci tek elden yönetebiliyor ve bunu tüm taraflar için izlenebilir kılıyoruz. Türkiye’de özellikle büyük hacimli ürün gruplarında 81 ilden 81 ile hizmet verebilen bir firmayız. Bu kabiliyetimizi global taşıma modlarımızla birleştirdiğimizde hem müşterilerimiz hem de müşterilerimizin müşterileri için geniş bir hizmet sağlayıcı konumunda oluyoruz. Uzun senelerdir Türkiye’nin en büyük markaları ile uzun süreli iş ortaklığımızın da açıkçası özünde bu kabiliyet yatıyor.
Tedarik zinciri yönetiminde hangi zorluklarla karşılaşıyorsunuz ve bu zorlukları nasıl çözüyorsunuz?
Tedarik zinciri yönetiminin zorlukları dışarıya bağlı alanlarda gerçekleşiyor. Ürün üretiminden nihai tüketicinin hizmetine sunulması veya memnun olunmayan ürünün üretici/satıcıya geri götürülmesi aşamalarının en önemli ayağı, tedarikçi ilişkileri ve lojistik maliyetlerinin kontrolünün sağlanmasıdır.
Yeni tedarikçiyi sisteme alırken güven ve yüksek maliyet sorunları yaşıyoruz. Yeni bir taşeron tedarikçi aldığımızda istediğimiz hizmeti vermesi konusunda sorunlar yaşıyoruz. Her ne kadar kısa süreli sorunlar olsa da buna dikkat edilmesi ve asla boş verilmemesi gerektiğini belirtmek gerekir.
Dijitalleşme, otomasyon ve yapay zekâ gibi teknolojik trendlerin sektör üzerindeki potansiyel etkilerini nasıl değerlendiriyorsunuz?
Problem çözme hızını artırmaktadır. Tahminleme, planlama ve karar verme süreçlerini daha kolay ve yalın hale getirmektedir. En önemli konu tüketici ürününü takip edebilmek istiyor. Teknoloji ve otomasyonları kullanarak ürünün dağıtıma çıktıktan sonraki izlenebilirliğini tüketiciye açtığınızda hem tahmini varış saatini yazdığımız için gün boyu değil de teslim saatine yakın evde bulunuyor. Varış tahminlemesi oldukça zordur, Pazar kurulmuş, kapalı yol, belirli saatlerde açık yol gibi tanımlamaları yaparak insan beyniyle alınabilecek en güzel karardan daha güzel kararlar sunabiliyor. Hala daha gideceğimiz yer var, ancak bir de olumsuz bir şeyden bahsetmek isteriz. Teknoloji medeniyeti geçtiğinde duraksamaktadır. Bu nedenle dron teslimatı gibi otonom teslimat modelleri henüz insanlığımız için fazla iyi.
Müşteri geri bildirimlerini nasıl değerlendiriyorsunuz?
Her geri bildirim birim için fırsattır. Aldığımız geri bildirimleri işimizi daha doğru yapabilmek için kullanırız. Müşterimiz hizmet – maliyet eğrisini en gerçekçi analiz eden kısımdır. Bu nedenle eğer size biri geri bildirimde bulunuyorsa, sizinle çalışmaya devam etmek istediğini ancak bir eksiklik gördüklerini gösterir. Bu nedenle her geri bildirimi sisteme müşteri sesi olarak kaydederiz ve üzerine çalışmamız gereken konu ise bir ekip ile yoğunlaşırız.