2016 yılında 46,3 milyar dolar seviyesinde ihracat gerçekleştiren KOBİ’ler, 2021 yılında 80 milyar dolar civarında ihracat gerçekleştirdiler.
Benzer bir büyümeyle 2026 yılında 160 milyar dolarlık ihracat hacmine ulaşması beklenen KOBİ’ler için ihracata yönelik mekanizmayı ve stratejiyi oluşturmaları büyük önem arz ediyor.
İhracat, şirketlere yeni pazarlar, daha fazla satış ve daha geniş müşteri ağı imkânı sunuyor.İç pazarda kapasitenin tam kullanılamadığı durumda üretimi artırma imkânı sağlıyor. İç pazar daralmalarında dahi sürdürülebilir ciro artışı ve büyüme imkânı sunuyor. Dijital dönüşümle birlikte ihracat her ne kadar kolaylaşmış olsa da birtakım zorlukları halen devam ediyor. Gelecek beş yılda ihracatlarının yüzde 100 artması hedeflenen KOBİ’ler için ihracat stratejisinin öneminin her geçen gün arttığı dönemde,KOBİ’lere daha kapsamlı hizmet vermek için hayata geçirilen KOBİ’lere özelihracat danışmanlığıbirçok fırsatı beraberinde getiriyor.Sektörün öncü danışmanlık şirketlerinden birisi olan BeNovaConsulting de birçok alanda uzman kadrosuyla KOBİ’lerin ihracat çalışmaları için ihtiyaç duydukları profesyonel bakış açısını sağlayarak KOBİ’lere rehberlik ediyor.Firmanın satış ve ihracat stratejisini belirleyerek; bölge, ülke ve ürün bazlı rekabetçilik analizi yaparak firmayı konumlandırdıklarını dile getiren BeNovaConsulting Genel Müdürü Erdinç Mert,“KOBİ’lere ilk strateji oluşturulmasından satışın tamamlanmasına kadar yol arkadaşlığı yapıyoruz. Bunu yaparken, firmaya atanmış bir yönetim danışmanı ile birlikte öncelikli olarak firmaya satış/ihracat alanında eğitimler veriyor, firmaya özgü satış/ihracat mekanizmasını oluşturuyoruz. Düzenli toplantılar ile söz konusu mekanizmanın işleyişini takip ederek üst yönetime raporlanmasına destek oluyoruz” diyor.
“Uluslararası pazarlama ve satış faaliyetlerine destek oluyoruz”
Henüz satış ve pazarlama ekibi olmayan firmaların nasıl bir ekip oluşturması gerektiğine yönelik bilgi aktarımında bulunduklarını ifade eden Mert, gerektiği durumlarda ekibin istihdamı konusunda da destek olduklarını, firmanın daha etkili hale gelmesini sağladıklarını anlatıyor. Mert, sözlerini şöyle sürdürüyor: “Mevcut durumda satış ve pazarlama ekibi kurulmasının maliyet etkin olmadığı durumlarda da firmalar adına uluslararası pazarlama ve satış faaliyetlerini deneyimli kadromuz ve çözüm ortaklarımızla birlikte icra edebiliyoruz. Bu aşamada uluslararası pazarlama ve satış çözüm ortağımız HB Grup Danışmanlık ile birlikte KOBİ’lerimize satışın gerçekleşmesine kadar geçen süreçte destek oluyoruz.”
“Her hedef ülke için farklı bir oyun planı belirliyoruz”
KOBİ’nin satış ve ihracat stratejisini belirlerken; bölge, ülke ve ürün bazlı rekabetçilik analizinin önemli bir yer tuttuğunu vurgulayan Mert, “Firma ile birlikte analitik yöntemler ile belirlenen hedef ülkelere yönelik spesifik pazara giriş stratejileri oluşturuyoruz. Ticari uygulamalar ve kültürel farklılıklar nedeniyle bütün ülkelere aynı strateji ile yaklaşmak uygun olmayacağından, her hedef ülke için farklı bir oyun planı belirliyoruz. Güçlü bağlantı ağımız ile yurt dışında ilk temasların sağlanmasına da yardımcı oluyor, teklif sürecini ve satış sürecini firma ile birlikte yönetiyoruz” ifadelerinde bulunuyor. Bununla birlikte, firmaların ihracat yapmasını kolaylaştıracak, maliyetlerini azaltacak hibe, destek ve teşvikler konusunda da bilgilendirme yaptıklarını belirten Mert, “Bu konularda da yol arkadaşı olmaya devam ediyoruz. Kısacası, ihracat sürecinde KOBİ’lerin ihtiyaç duyduğu her alanda yanlarında oluyor, başarıya hep birlikte ulaşıyoruz” diyerek sözlerini noktalıyor.