Değişim Dinamikleri Yönetim Merkezi tarafından bu yıl 4. kez gerçekleştirilen
Değişim Dinamikleri Yönetim Merkezi tarafından bu yıl 4. kez gerçekleştirilen 25. Yıl Özel “Büyüme ve Kurumsallaşma Sürecinde Değişim Yönetimi” konulu panel, iş dünyasının liderlerini Çırağan Sarayı’nda bir araya getirdi.
Çeyrek asrı aşkın bir süreden beri yönetim danışmanlığı, değişim yönetimi, aile şirketlerinin kurumsallaşması ve insan kaynakları danışmanlığı olmak üzere birçok alanda hizmet veren Değişim Dinamikleri Yönetim Merkezi, “Büyüme ve Kurumsallaşma Sürecinde Değişim Yönetimi” panelinin 25. Yıl’a özel olarak düzenlenen 4.’sü, iş dünyasının önemli isimlerini (yaklaşık 50 kurum ve ortalama 120 üst düzey yönetici ve müteşebbis) Çırağan Palace Kempinski’de buluşturdu. Gümrük ve Ticaret Bakanı Yardımcısı Fatih Çiftçi ve İstanbul Ticaret Odası Eski Başkanı Doç. Dr. Murat Yalçıntaş’ın da katılımıyla gerçekleşen panelde, şirketlerde büyüme ve kurumsallaşmanın getirdiği değişimlerin yönetim süreçleri, tüm detayları ile masaya yatırıldı.
6 Oturumda Büyüme ve Kurumsallaşma Süreci İşlendi
Gezer Ayakkabı ve Terlik ana sponsorluğunda düzenlenen panelde, Gümrük ve Ticaret Bakanı Bakanı Yardımcısı Fatih Çiftçi ve İstanbul Ticaret Odası Eski Başkanı Doç. Dr. Murat Yalçıntaş konuşma yaptı. Panelde, “İş dünyasının temelini oluşturan aile şirketlerinde büyümenin ve kurumsallaşmanın getirdiği değişimin yönetilmesi” konusuna bakış açısı kazandırmak hedeflenirken, toplamda 6 oturumda çeşitli konular işlenirken, alanının kanaat önderleri olan profesyoneller, akademisyenler ve katılımcılar arasında çeşitli fikir alışverişleri gerçekleştirildi.
TÜBA Başkanı Acar: "İşletme Körlüğü Yaşanmamalı"
Açılış konuşmasını yapan Değişim Dinamikleri Yönetim Merkezi Genel Müdürü Ahmet Nedim Erdemir, aile şirketlerinin büyüme ve kurumsallaşma sürecinin zorluklarına dikkat çekerken, özellikle kurumsallığı hedefleyen aile şirketlerinin yatırım, farkındalık ve bilinç yaratma konusuna eğilmeleri gerektiğinin altını çizdi. Erdemir, “5 yıllık ya da 10 yıllık süreçlerde büyümeyi hedefleyen şirketlerin, bu süreçte gösterecekleri çalışma azmi ve büyüme motivasyonuna sahip yönetici ve çalışanların bu süreçteki sorumluluğunun önemi çok büyük” diye konuştu. Şirketlerde gayri kurumsallaşma handikapının altını önemle çizen Türkiye Bilimler Akademisi (TÜBA) Başkanı Ahmet Cevat Acar ise, “Özellikle aile şirketlerinde gözle görülür somut değişiklikler çok da kolay değil. Elbette aile şirketi olmanın artıları olduğu gibi eksileri de var. Bir işletmeci ve yönetici olarak, kurumsallaşma konusunun tüm toplumun meselesi olması gerektiğini savunuyorum. Şirketlerin yönetim biçiminin, yöneticilerin kişisel zevklerine ve taleplerine göre değil, gayri şahsi hale getirilmesi bu anlamda çok mühim” dedi. Aile işletmelerinde kurallara uymanın kolay olmadığını belirten Acar, sözlerini şöyle tamamladı: “Aile meseleleri ile iş meselelerin birbirinden ayrılması ve dengelenmesi çok mühim. Aile bireylerinin aile içerisindeki rolleri ile şirket yönetimi içerisindeki rollerinin birlikte yürütülmesi, genellikle şirketlerde sorun teşkil ediyor. KOSGEB, yenilikçi girişimlere destek veriyor ancak alınan bu yatırım, şirketleri rehavete düşürme gibi bir handikap yaratıyor. Bu yatırımı doğru yönetmekte fayda var. Bildiğiniz üzere, aile şirketlerinin geçmişi çok uzun bir tarihe dayanmıyor. Hal böyle olunca, şirketin ilk kurucularının dönemindeki rekabet şartları ile, şu an mevcut olan rekabet koşulları çok daha farklı. Dolayısı ile bu değişime adaptasyon önemli.”
Bakan Yardımcısı Çiftçi: "Çok Güçlü Aile Şirketlerimiz Var"
Gümrük ve Ticaret Bakanı Bakanı Yardımcısı Fatih Çiftçi, “İç ticareti düzenleyen bir bakanlık olarak, değişimi çok önemsiyoruz. Bakanlık olarak AR-GE anlamında çok ciddi çalışmalar yürütüyoruz. İş dünyasının gelişmediği ve büyümediği bir ekonominin kalkınması mümkün değildir. Bildiğiniz üzere aile şirketlerinin çok büyük bir kısmı KOBİ’lerden oluşuyor ve onların hem daha çok kazanması hem de kurumsallaşması için çok ciddi çalışmalar yürütüyoruz” dedi. Türkiye’deki aile şirketlerinin yüzde 30’unun ikinci kuşak, yüzde 12'sinin üçüncü kuşak ve yüzde 3’ünün dördüncü kuşak şirketler olduğunun altını çizen Çiftçi, “Aile şirketlerinin ortalama ömrü 25 yıl. Bu şirketlerin başarıya ulaşmasının yolu ise kuşak çatışmasının önüne geçmek, kurumsallaşmak ve sürdürülebilir bir şekilde bu grafiği korumak. Bu noktada şirketlerle beraber aileyi de kurumsallaştırabilirsek, profesyonel bir yaklaşımla sürdürülebilir bir aile şirketi oluşturmak daha kolay olur. İnanıyorum ki ülkemiz için sabır gerektiren markalaşma dönemi, uluslararası arenada başarıyla sonuçlanarak, markamız gururu olacaktır, ülkemizin büyüme ve kalkınmasına en büyük katkıyı sağlayacaktır” diyerek konuşmasını tamamladı.
Doç. Dr. Murat Yalçıntaş: "Şirketlerin Batma Sebebi Kötü Yönetim”
2005 ile 2013 yılları arasında İstanbul Ticaret Odası başkanlığı görevini yürüten Doç. Dr. Murat Yalçıntaş ise, “Birçok aile şirketi, aile bireyleri arasındaki anlaşmazlıklar nedeni ile faaliyetlerini sonlandırma kararı alıyor. İşletmelerin çok büyük bir kısmının batma sebebi kötü yönetimdir. Kötü yönetimin alt kırılımlarına bakacak olursak, bunun bir numaralı sebebi nesilden nesile geçişin doğru olarak yapılamamasıdır. O anlamda Gezer Ayakkabı ve Terlik’in yanı sıra, Değişim Dinamikleri, bu aktarımın çok doğru iki örneği” diyerek sözlerini noktaladı.
Albaraka Türk Genel Müdür Yardımcısı Temel Hazıroğlu: “Değişim Kurumsallaşarak Değişen Sonuçları Yönetmektir”
AlbarakaTürk Genel Müdür Yardımcısı Temel Hazıroğlu ise şu konuşmayı yaptı: "Değişim aslında kurumsallaşmadır. Değişim; değişen koşullarda var olmayı yönetmektir. Büyüdükçe hantallık artar, değişim azalır. Değişim devam ettiği sürece kurumsallaşma artar. Bir kişinin kendisi olması, kuruluş anındaki değerlerine sahip çıkması ile olur, biz buna misyon diyoruz. Değişen koşullarda yeniden üretmek değişim yönetimidir. Değişim ve kurumsallaşmanın ince ayrımı, dışarıdan zorla olursa ölümü getirebilir. Değişim, dönüşüm ve kendini yenileme daha fazla yozlaşma olabiliyor. Bir şirketi şirket yapan kendine has tarzıdır. Hayatımızı anlamlı kılan şey, nasıl şirketlerde misyon ise insanlarda da misyondur. Bir insana değer vermek, bir arkadaşımızın başarısını tebrik etmek değişimi başlatır."
DD Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Erdemir: "Kural Uyulmak İçin Kurulmaz, Kurallara İşi Görmek İçin Uyulur"
DD Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Erdemir, "Şu hususa önem verelim; kurumsallaşma çok önemlidir. Kural uyulmak için kurulmaz, kurallara işi görmek için uyulur. Hem kural koyacaksınız, hem sorgulayacaksınız. İyi yönetildiği takdirde aile geçişi intikal yönetimi oluyor, iyi yönetilmediği takdirde de çatışmalara ve kaybolmalara yol açıyor. Müteşebbis doğru işi bulur, yönetici doğru işi yapar" dedi.