E-ticaret sektörünün 2022 teknoloji trendleri

E-ticarette başarıyı yakalamak ve yabancı pazarlara adım atmak isteyen markaların izleyebilecekleri birkaç önemli adım var.

E-ticaret sektörünün 2022 teknoloji trendleri
kobiaktuel
kobiaktuel
09 Ocak 2022 Pazar 13:08

Bu kapsamda, markalara çok kanallı strateji, ödeme sistemleri, kişiselleştirilmiş müşteri deneyimi ve artırılmış gerçeklik gibi alanlara yatırımlar yapmaları öneriliyor.

Perakende sektörü gerek pandemi gerekse teknolojik gelişmeler nedeniyle hızla dijitale evrimini sürdürüyor. Yapılan çalışmalar, sektörün hızla değiştiği ve bir dönüm noktasını geride bıraktığını gösteriyor. E-ticaretin, tüketicilere sunduğu kolay alışveriş imkânı, ürün çeşitliliği, fiyat uygunluğu ve zaman tasarrufu gibi kritik faktörler de sektörün her geçen gün daha da büyümesine katkı sağlıyor. Shopify tarafından yapılan bir araştırmaya göre 150 milyondan fazla kişi ilk online alışverişlerini 2020'de pandemiyle birlikte gerçekleştirdi. Fransa, Kanada, Avustralya, Birleşik Krallık ve diğer bazı ülkelerde büyük bir çevrim içi alışveriş patlaması yaşandı. Bu ülkelerdeki tüketicilerin yüzde 6’sı ilk kez internetten alışveriş yaptı. Türkiye’de de 2020 yılında e-ticaret harcamaları TÜBİSAD raporuna göre yüzde 45 büyüdü ve pazaryeriyle satış yapan işletme sayısı 2019'a göre dört katına çıktı. Bu bağlamda, hızla büyüyen e-ticaret sektörü ilerleyen dönemlerde de sınırların tamamen ortadan kalktığı bir yapıya dönüşecek ve e-ticaret hayata değer katmaya hızla devam edecek.

Daha fazla firma e-ticaret ve e-ihracata yönelecek

Birkaç yıl içerisinde daha fazla şirket, KOBİ ve girişim faaliyetleri, e- ticaret ve e-ihracat gibi alanlara yönelecek ve bu sektörde rekabet daha da yoğunlaşacak. E-ticaret ve e-ihracat alanının önemli oyuncularından Brendfoni’nin İş Geliştirme Direktörü Nicat Ahmadov, yeni teknolojilerin gelişmesi ve yeni pazaryerlerinin ortaya çıkmasıyla birlikte şirketlerin, girişimlerin, KOBİ’lerin ve e-ticaret markalarının keşfedecekleri birçok fırsat olduğuna dikkat çekerek, 2022 yılında ve devamında e-ticaret sektöründe etkisini artıracak trendleri değerlendiriyor. Ahmadov, yaptığı açıklamada şirketlerin e-ticareti ve bu doğrultuda e-ihracatı nasıl ele almaları gerektiğini ve yabancı pazarlarda nasıl rekabet edilebileceğini şöyle aktarıyor:

Teknoloji destekli çok kanallı strateji

Şirketlerin çok kanallı bir strateji izleyip çevrim içi ve çevrim dışı olarak tüketiciye her alanda ulaşmaları büyük önem arz ediyor. Sosyal medyanın her geçen gün artan kullanıcı sayısı ve potansiyel müşteri sayısı dikkate değer olsa da sadece sosyal medya içerisinde aktif olarak yer almak tüketiciye ulaşmak adına her zaman yeterli değil. Yapılan çalışmalar, tüketicinin çoğu zaman sosyal medyadan ürün satın alma konusunda rahat olmadığını ortaya koyuyor. Bu noktada tüketicinin istediği ürünü farklı ve güvendiği bir platform üzerinden de erişebiliyor olması, satın alma davranışlarını büyük oranda etkiliyor. Ayrıca şirketlerin mevcut tüm satış kanallarını kullanmaları, değişen müşteri taleplerine ayak uydurmalarına ve daha çevik hareket edebilmelerine ve daha fazla kitleye ulaşmalarına olanak tanıyor. Ayrıca chatbot araçları eklemek, müşteri hizmetleri iş yükünün hafifletilmesine, müşteri deneyiminin iyileştirilmesine ve çok yönlü bir müşteri deneyiminin yaratılmasına katkı sağlayabilir.

Ödeme yöntemlerinin çeşitliliği

Müşteri memnuniyeti küçük şeylerde yatıyor. Müşterilerine birden fazla ödeme seçeneği sunan e-ticaret ve perakende şirketlerinin, satış oranlarını ve müşteri memnuniyetini artırma olasılığı daha yüksek oluyor. Müşterilerin istedikleri şekilde ödeme yapmaları ve basit bir şekilde satın alma işlemini yapabilmeleri hayati önem taşıyor.  Emarketer raporuna göre dünya genelinde 2025 yılına kadar online alışverişlerde tüm satın alımların yüzde 50'sinden fazlası akıllı telefonlar üzerinden gerçekleştirilecek. Bu noktada satın alma davranışının basit bir şekilde bir telefon üzerinden gerçekleştirilmesi için kredi kartı, banka havalesi, PayPal, Apple Pay ve Google Pay gibi alternatif ödeme yöntemlerinin yanı sıra çevrim içi işletmenin kripto ödemelerini kabul etmeye başlayıp Bitcoin, Ethereum gibi seçeneklere de yer vermeleri büyük önem taşıyor. Elbette hizmet verilen ülkenin kanuni düzenlemeleri de bu alternatiflerin hayata geçirilmesi odağında önem taşıyor. Ayrıca Z kuşağının diğer kuşaklara göre daha çeşitli ödeme seçenekleri kullandığı da biliniyor. Ödeme tüm alışveriş sürecindeki son adımdır ve tercih edilen ödeme yöntemlerinin olmaması satın alma davranışının sekteye uğramasına neden olabilir.

Hiper kişiselleştirilmiş müşteri deneyimi

Ahmadov’un açıklamalarına göre bir müşterinin çevrim içi alışveriş deneyimini kişiselleştirmek, onları memnun etmenin anahtarı olarak biliniyor. Tüketiciler, ihtiyaç duydukları ürünleri bulmak için daha kişiselleştirilmiş bir deneyime değer veriyorlar. Kötü ürün tavsiyelerinin bir sonucu olarak, çevrim içi alışveriş yapanların belirli sitelerden tamamen uzak durması olasılıklar arasında yer alıyor. Accenture tarafından yapılan araştırmalar, tüketicilerin yüzde 91'inin müşterilerin tercihlerini bilen ve benzersiz, bireyselleştirilmiş teklifler sunan markalarla etkileşim kurma olasılığının daha yüksek olduğunu belirtiyor. E-ticaret platformunun, müşterilerin deneyimlerini uyarlamaya olanak sağlamak için temel kişiselleştirme araçları sunması gerekiyor. Bu noktada yapay zekâ (AI) ve makine öğrenimi, müşterinin alışveriş geçmişine dayalı olarak alışveriş alışkanlıklarını tahmin etme konusunda oldukça tercih ediliyor.

Artırılmış gerçeklik

E-ticaret web tasarımında artırılmış gerçekliğin kullanılması, tüketicilere kendi ortamlarından ürünlerle gerçek zamanlı etkileşim kurmalarına olanak tanıyan sürükleyici bir deneyim sunuyor. Çalışmalar artırılmış gerçeklik (AR) teknolojisinin, müşterilerin fiziksel mağazalar ve çevrim içi alışveriş deneyimleri arasında hissettikleri boşluğu doldurduğunu ortaya koyuyor. Google tarafından yapılan bir tüketici anketi, insanların yüzde 66'sının alışveriş yaparken yardım için artırılmış gerçeklik teknolojisini kullanmakla ilgilendiğini ortaya koyuyor. Google araştırması ayrıca 10 kişiden 6'sının, bir ürünün hayatlarının neresine ve nasıl dahil edebileceğini görselleştirmek istediğini söylediğini belirtiyor. E-ticarette artırılmış gerçeklik teknolojisinin önemi her geçen gün artıyor ve müşterilerin güvenli satın alma kararları vermelerine olanak tanıyor.

E-ihracatta pazaryerlerinin gücü artacak

Dijitalleşme adımları ciddi bir yatırım isteyen ve zaman alan süreçleri kapsıyor. Ahmadov, bu noktada 2022 yılında pazaryerlerinin daha fazla talep göreceğine de dikkat çekiyor ve sözlerini şöyle tamamlıyor: “Şirket/marka olarak daha hızlı geri dönüş almak ve daha kolay bir şekilde yabancı pazarlara adım atmak istiyorsanız, takip edebileceğiniz bir adım daha var. İlgili ülkelerin ciddi trafik yoğunluğuna sahip en büyük pazaryerleri ile iş birlikleri yapmak bu noktada değer taşıyacaktır. Örneğin; Amazon, Etsy, Allegro, Cdiscount, Tmall, Zalando, AliExpress gibi platformlar üzerinden ağırlıklı olarak Amerika, Avrupa ve Uzak Doğu pazarlarına, Azerbaycan ve BDT bölgesine ise Brendfoni gibi markalarla çalışmak ilgili pazarlara ulaşmanın en kestirme yolu olabilir. Burada kendi sitenize yatırımı sürdürürken, olası pazaryeri entegrasyonu da size gelir elde etmede ve markanızı tanıtmada büyük fayda sağlayacaktır.”

Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.