Lojistikte Dijital Dönüşüm: Borusan Lojistik ve Müşteri Deneyimi
Borusan Lojistik Bilgi Teknolojileri ve Ar-Ge Genel Müdür Yardımcısı Ahmet Reha Argaç, dijital dönüşüm süreçlerindeki çalışmalarını Kobi Aktüel’e anlattı.
![Lojistikte Dijital Dönüşüm: Borusan Lojistik ve Müşteri Deneyimi](https://www.kobiaktuel.com.tr/images/haberler/2023/10/lojistikte_dijital_donusum_borusan_lojistik_ve_musteri_deneyimi_h3758_7a4f4.jpg)
![kobiaktuel](https://www.kobiaktuel.com.tr/images/yazarlar/Kobi-AktuYel.png)
Dijital dönüşümün iş dünyasına ve şirketinize etkileri nelerdir?
Bugün müşterilerine sadece konvansiyonel değil dijital olanaklarla en iyi deneyimi yaşatmayan şirketlerin yaşaması mümkün değil. Biz de çoklu kanallarla en iyi müşteri deneyimi üzerinde sürekli çalışıyoruz. Yurt içinde yıllık 400 bin sefer ile büyük bir taşıma ağını yönetiyoruz. Bunu da dijitalin her türlü kolaylıklarından faydalanarak yapmak zorundayız. Yurt içinde müşterilerin anlık araç ihtiyaçları ve operasyon performans takipleri için eTA (Elektronik Taşımacılık Ağı) Platformumuzu geliştirmeye devam ediyoruz. Benzer ihtiyaçlara sahip birçok KOBİ için standart ve hızlı çözümler sunarken, kurumsal müşterilerimizin farklılaşan ihtiyaçlarda kendilerine özel çözümleri birlikte geliştiriyor ve sistemlerimize entegre ediyoruz. Ülkemizde ve dünyada lojistik sektörünü olumsuz etkileyen en büyük sorunlardan biri de, ağır vasıta şoförlerinin sayısındaki azalış. Lojistik sektörünün ülke ekonomisindeki kritik rolüne, önce pandemi ve ardından deprem felaketi ile tekrar şahit olduk. Şoför krizi gelecekte daha ciddi bir sorun olabilir. Verilere göre, trafiğe katılan araç sayısı kadar yeni şoför katılımı gözlenmiyor ve yaş ortalaması artıyor, ağır vasıta şoförlüğü artık meslek olarak tercih edilmiyor. Bu bağlamda, Borusan Lojistik olarak özellikle zor koşullarda çalışan uzun yol kaptanlarımızın çalışma şartlarını daha iyi hale getirecek, hayatlarını kolaylaştıracakbirçok proje üzerinde çalışıyoruz. eTA Mobil ile garajlara uğramadan gidiş, dönüş veya her iki yönde de yüklerini mümkün olan en verimli ve kazançlı şekilde bulmalarını sağlıyoruz.
Dijital dönüşüm sürecinizin başarılı bir şekilde yönetilmesi için ne gibi liderlik ve stratejik yaklaşımlarda bulunuyorsunuz?
Dijital dönüşüm sürecini başarıyla yönetmek birkaç önemli ilkeye benimsedik:
Müşteri Odaklılık: Öncelikle, müşteri ihtiyaçlarını anlamak ve onlara daha iyi hizmet sunabilmek için dijital teknolojileri kullanıyoruz. Müşterilerimizin ihtiyaçlarına kulak veriyor ve bu bilgileri ürün ve hizmet geliştirme süreçlerimize entegre ediyoruz.
Süreç ve Veri Odaklılık: Dijital dönüşümün temelinde veri yatıyor. Borusan Lojistik olarak büyük miktarda veriyi topluyor, analiz ediyor ve bu verilerden elde edilen bilgilere dayalı kararlar alıyoruz. Yapay zeka ve robotik süreç otomasyonu ile de destekleyerek iş süreçlerimizi optimize ediyor ve daha verimli hale getiriyoruz.
İnovasyonu Teşvik: Yenilikçilik, dijital dönüşümün olmazsa olmazlarından biridir. Çalışanlarımızı inovasyonu teşvik etmek için cesaretlendiriyor, fikirlerini paylaşmalarını sağlıyor ve bu fikirleri uygulamak için gerekli kaynakları sağlıyoruz.
İş birliği ve Ortaklık: Dijital dönüşüm sürecinde dış kaynakları da kullanarak işbirliği yapmaktan çekinmiyoruz. Teknoloji sağlayıcıları,üniversiteler, start-up'lar ve diğer lojistik şirketleri ile stratejik ortaklıklar kurarak daha etkili bir dijital dönüşüm sağlıyoruz.
Veri güvenliği ve gizliliği iş güvenliği dijital dönüşümün önemli bir parçası. Bu konuda dikkat edilmesi gereken hususlar nelerdir?
Bu konu, işin sürdürülebilirliği ve başarısı için kritik bir unsur bu nedenle özel önem veriyoruz. Sistemlerimizin, iletişim ağımızın ve verilerimizin istenmeyen erişimlere karşı korunması için her türlü teknolojik yatırımı yapmış ve sürekli izlenebilir bir yapı oluşturmuş durumdayız. Ayrıca verilerimizi sınıflandırarak, örneğin hangi veriler hassas veya gizli, hangileri kamuya açık veya paylaşılabilir, bu ayrıma göre verilerimizi korumak için atılacak adımları belirliyoruz. Erişim kontrolleri ve iş gereksinimlerine göre kullanıcıların yetkilendirmelerini düzenli olarak gözden geçiriyoruz. Bunlar dışında yazılımlarımızın güncel olmasına dikkat ediyor ve yedekleme planı yapıyoruz. En önemli önlemimiz ise eğitim ve farkındalık.
2023 yılında ve yakın gelecekte dijital dönüşüm konusunda başka ne gibi gelişmeler bekleniyor?
Geleneksel lojistik sektörünü daha verimli ve yeni nesil yapabilmek, iş modelini yeni nesle uyarlamak gibi bir misyonumuz var. Borusan Lojistik olarak 2022 yılında yaptığımız yatırımın %52’sini IT ve Ar-Ge projelerine ayırarak Türkiye’nin lojistik sektörünü “Geleceğe Taşıyan” konumumuzu pekiştirdik. Günümüzde özellikle internete bağlı cihazlarının yaygınlaşması, makine öğrenmesi ve yapay zekanın daha çok hayatımıza girmesiyle Ar-Ge yatırımlarımız bu alanlara yöneliyor. 2012 yılında tohumlarını attığımız eTA iş modelini platform olarak şu an Borusan Lojistik yurt içi kara yolu taşımacılığının içine entegre etmiş bulunmaktayız. Bunu faaliyet gösterdiğimiz tüm hizmetlere bütünleşik ve yeni teknoloji mimarisiyle yaymayı hedefliyoruz.