Perakende Sektöründe Ödeme Yöntemlerinin Dijital Dönüşümü
Geride bıraktığımız son birkaç yılda tüketicilerin alışkanlıklarında pek çok değişimin yaşandığı gözlenmektedir.


Dijital kanalların daha fazla tercih edilmesi ve kişiselleştirilmiş yöntemlerin öne çıkmasıyla temassız ödemeler ve müşteri deneyimi, trendlere uzun süre yön verecek etmenler arasında yer almaktadır. POS AŞ Genel Müdürü Gülümhan Akalın, “Kullanıcıların yeni ödeme yöntemlerini daha kolay bulmasının ardından perakendeciler de müşterilerinin bu beklentisini karşılayabilmek için satış noktalarını buna göre güncellemeye başlamıştır. Bu doğrultuda temassız ödeme, self servis ödeme, mobil ödeme ve online ödeme gibi ödeme yöntemleri de tercih edilen ve perakendeciler tarafından yatırım yapılan alanlar olmaktadır” şeklinde konuştu. Tüketicilerin önem vermekte olduğu bir başka konu da farklı ödeme seçenekleri. Gülümhan Akalın “Mastercard Global Ekonomi Enstitüsü’nün 2023 Perakende Trendleri Raporu’na göre günümüzde pek çoğumuzun alışık olduğu kart ve nakde ek olarak hem online hemde fiziksel mağazalarda QR kod ile ödeme ve özel küçük miktarlı kredilerle ödeme seçenekleri genişlemektedir” dedi.
“Pandemi sonrasında da ödeme davranışlarının değişmemesi önemli bir etken”
Temassız kart kullanımı da artış trendini sürdürmekte olduğunu belirten Gülümhan Akalın, “Bunda tüketicilerin pandemi sürecinde online, temassız ve mobil ödeme yöntemlerini hızla benimsemesi ve pandemi sonrasında da ödeme davranışlarının değişmemesi önemli bir etken olmaktadır. Fiziksel alışverişlerin yarısından fazlasının temassız seçeneklerle gerçekleşmesi, tüketicilerin değişime ne kadar hızlı adapte olduğunu gözler önüne sermektedir. Karekod ve NFC gibi teknolojilerin yaygınlaşmasıyla mobil cihazların da ödemelerde daha sık kullanılması beklenmektedir. Alışveriş ve ödeme seçeneklerinin zenginliği, tüketicilerin müşteri deneyimini artırırken perakendecilere de rekabet avantajı sağlamaktadır” dedi. Gülümhan Akalın, “Eskiden sadece bankaların EFT-POS cihazları ile güvenli haberleşme yeterli olmaktaydı. Sonrası bankaların sorumluğunda gerçekleşmekte iken satış uygulamaları ile entegre çalışan ödeme sistemlerinde güvenlik daha önemli bir konu oldu. POS AŞ olarak gerek bankalar ve ödeme kuruluşları, gerekse perakendeciler ile entegrasyon konusunda deneyimli bir ekibe sahibiz. Oluşturduğumuz Payment Broker altyapımız ve teknik danışmanlarımız sayesinde uçtan uca entegrasyonların sadece satışını değil, iptal/iade ve günsonu süreçlerini de güvenli hale getirdik” şeklinde konuştu. Akalın konuşmasında, “POS AŞ olarak alışveriş deneyiminin tüm kanallarda entegre olması gerektiğine inanmaktayız. Son dönemde perakendecilerle birlikte yatırım yaptığımız çok kanallı perakende çözümlerimizde online ve offline kanallarda aynı müşteri deneyimini sağlamayı hedeflemekteyiz. E-cüzdan veya mobil ödeme gibi yöntemlerle birlikte geleceğin mağazacılığını perakendeciler ile birlikte oluşturmaktayız. Bu amaçtan yola çıkarak bütün müşterilerimizin uzun zamandır memnuniyetle kullandığı GeniusOpen satış yazılımımızla birlikte veya tek başına çalışabilecek, self servis ve mobil satış çözümlerimizde yalnızca banka ve ödeme kuruluşlarının değil, belediye kartlarından sosyal kartlara kadar pek çok güncel ödeme çözümünü desteklemekteyiz” dedi.
“Sektörde yaşanan en yeni gelişmeleri takip etmekte ve ödeme sistem entegrasyonlarımızı da buna göre güncel tutmaya büyük önem vermekteyiz”
‘‘Gerektiğinde offline çalışabilen online satış çözümlerimizi perakendecilerin e-ticaret çözümleri ile entegre etmekteyiz. Buna ek olarak kampanya motorumuz mağazadan veya depodan sipariş, mağazadan teslim, sanal ürün satışı, sadakat kart ve hediye kartı çözümlerimizin yanında perakendecileri farklı CRM çözümleri ile entegre ederek müşterilerine sundukları alışveriş deneyimini zenginleştirmekteyiz. Dijital cüzdan, mobil ödeme, sanal ürün satış ve e-belge gibi alanlardaki çözümlere yatırım yapmaya devam etmekteyiz. Android tabanlı satış ve ödeme çözümlerini de odağımızda tutmaktayız. E-arşiv entegratörü olarak yatırım yaptığımız bulut sistemleri gibi teknolojilerle müşterilerimize katma değer sağlamak için çalışmaktayız” dedi.