Dijitalleşirken bunları gözden kaçırmayın
Türkiye bu dijitalleşmenin neresinde? İş dünyası dijital dönüşümle başa çıkarken başarıya ulaşmak için hangi noktalara dikkat etmeli? Sanal Uzman CEO’su Niyazi Bekiroğlu anlatıyor


Nielsen’in Dijital Dönüşüm Raporu’na göre dünya nüfusunun internet kullanım oranı yüzde 53 iken Türkiye’de internet kullanımı yüzde 67 civarında seyrediyor. Türkiye’de insanların sosyal medyada geçirdiği ortalama süre ise ABD ve Çin ile kıyaslandığında yüzde 50 daha fazla; ancak tabii bu gelişme dijitalleşme anlamına gelmiyor. Online iş platformu SanalUzman.com CEO’su Niyazi Bekiroğlu, IMD (International Institutefor Management Development) tarafından yayınlanan Dijital Rekabet Gücü Raporu’na bakıldığında; Türkiye’nin genel sıralamada 52’nci ülke olduğunu dile getiriyor. Bekiroğlu; Türkiye’nin bilgi düzeyi bileşeninde 59, teknoloji bileşeninde 45, geleceğe hazır olma bileşeninde ise 42’nci sırada yer aldığını açıklıyor.
Dönüşümü Tetikleyen Faktörlerden Biri Değişen Tüketici Davranışları
Bu veriler ve ilerleme olumlu olsa da, dijitalleşme süreçlerinde en kritik olanın doğru adımlar atmak olduğuna değinen Bekiroğlu, aksi takdirde sürecin ciddi sekteye uğrayabileceğini belirtiyor. Bekiroğlu, “Eğitimden sağlığa, sanayiden tarıma, ulaştırmadan finansa hatta perakendeye kadar akla gelebilecek her sektörde teknoloji ve onun getirdiği yenilikler yani dijital dönüşüm göze çarpıyor. Dijital dönüşümü tetikleyen faktörler arasında değişen tüketici davranışları, teknolojinin ilerleme hızı ve artan dijitalleşme önemli yer tutuyor. Böylece şirketler ayakta kalabilmek için iş modellerini, ürün ve hizmetlerini, müşterilerine yaşattıkları deneyimleri, iş yapış şekillerini sorgulayarak dijitalleşmeye ayak uydurmak zorunda kalıyorlar” diyor. Bunu yaparken, dijital dönüşüm için hibrid bulut, sanallaştırılmış ağlar, hazır depolama, veri analizi, çok katmanlı güvenlik gibi araçlardan yararlanıldığını kaydeden Bekiroğlu, ancak dijital dönüşümde başarı için dikkat edilmesi gereken birtakım faktörlerin bulunduğunu belirtiyor.
En Önemli Konu Yetenek ve Yetkinliklere Verilen Değer
Dijital dönüşümde sıkıntı yaşamamak için atılması gereken adımları sıralayan Bekiroğlu, “Dijital dönüşümü yanlış anlamak, üst yönetimden destek alamamak, yeterince odaklanamamak, değişime direnmek, hızlı olamamak, yetenek açığı başlıca dikkat edilmesi gereken, kurumları başarısızlığa iten noktalar. Eğer bu koşullar göz ardı edilirse, harcanan zaman ve finansman boşa gidiyor” ifadelerinde bulunuyor. Bekiroğlu, dijitalleşme sürecinde unutulmaması gereken en önemli konunun çalışan istihdamında yetenek ve yetkinliklere verilen değer olduğunun altını çiziyor.
Yetenek Açığına En Hızlı Çözüm Freelance Platformlarda
Önümüzdeki dönemde yetkinliğin daha da önem kazanacağını belirten Bekiroğlu, “Nitelikli uzmanlarla çalışmak, özellikle orta ve küçük ölçekli kurumlar için maliyeti yüksek bir uygulama. Bu nedenle dijitalleşme süreçlerinde yetenek açığı gibi önemli sıkıntılarla karşılaştıklarını gözlemliyoruz. Bununla birlikte verimliliğin önemini daha çok hissettiğimiz günlerden geçiyoruz. Ölçek ayrımı yapmadan tüm kurumlar, ihtiyaç duyulan projeleri freelance sistemi ile çözme gayreti içinde. Nitelikli uzmanlar ise on - demand ve freelance çalışarak hem kendilerini geliştirme hem de iş tatmini anlamında daha geniş imkânlara ve zamana sahip olabiliyor” şeklinde açıklamada bulunuyor. Bu durumun her ölçekten kuruma paylaşım ekonomisinin getirdiği kârlılık ve verimlilik artışını sağladığını belirten Bekiroğlu, dijital çağın getirdiği yetenek açığına freelance platformların en hızlı çözüm sunduğunu kaydediyor.
Türkiye’de Nüfusun Yüzde 8’i Freelance Çalışacak
Bilgi teknolojileri, yazılım, finans ve bazı diğer multidisiplin alanlarda uzmanlaşmış kişilerin ve kurumların freelance çalışmaya daha sıcak baktığını anlatan Bekiroğlu, “Ülkemizde yaklaşık 1.2 milyon kişi freelance olarak çalışıyor. Bu rakam genel nüfusun yüzde 1 - 1.5’ine denk geliyor. 2023 yılında Türkiye’de nüfusun yüzde 8’inin yani yaklaşık 8.5 milyon insanın freelance çalışması bekleniyor” diyor. Bekiroğlu, iş yapış biçimindeki bu eğilimin dijitalleşme hızının bir göstergesi olduğunu dile getiriyor. Bekiroğlu, Sanaluzman’ın tam zamanlı personel çalıştırmayı tercih etmeyen veya projeleri için uzman bulmakta zorlanan işverenlerle, serbest çalışan uzmanları (freelancer’ları) bir araya getiren online iş platformu olduğunu sözlerine ekliyor.
Dijital dönüşümü tetikleyen faktörler arasında değişen tüketici davranışları, teknolojinin ilerleme hızı ve artan dijitalleşme önemli yer tutuyor. Böylece şirketler ayakta kalabilmek için iş modellerini, ürün ve hizmetlerini, müşterilerine yaşattıkları deneyimleri, iş yapış şekillerini sorgulayarak dijitalleşmeye ayak uydurmak zorunda kalıyorlar.
Dijital dönüşümü yanlış anlamak, üst yönetimden destek alamamak, yeterince odaklanamamak, değişime direnmek, hızlı olamamak, yetenek açığı başlıca dikkat edilmesi gereken, kurumları başarısızlığa iten noktalar. Eğer bu koşullar göz ardı edilirse, harcanan zaman ve finansman boşa gidiyor.