Orka Holding, global markalarıyla bugün dünyanın 80'i aşkın ülkesinde toplam 431 mağazayla faaliyet gösteriyor.
Orka Holding'in Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Orakçıoğlu, şirket olarak pandemi sürecinde izledikleri stratejiyi, mağazalarında hayata geçirdikleri en son yenilikleri ve sürdürülebilirlik odaklı çalışmalarını anlatıyor.
Orka Group'tan ve markalaşma sürecinden kısaca bahseder misiniz?
Orka Holding, temeli 1986 yılında, İstanbul-Osmanbey’de bulunan Zaferhan'da atıldığından bu yana kalite, tasarım ve markaya yatırım yapan bir grup olma özelliği taşıyor. Aynı zamanda üretime değer veren iş anlayışımızın bir göstergesi olarak Giresun'da yer alan üretim tesislerimizle de sektörün tüm süreçlerinde faaliyet gösteren uluslararası bir yapıya sahibiz. Damat Tween D'S Damat markalarımızla gerek tasarım gerekse inovasyon anlamında kuruluşumuzdan bu yana erkek modasında daima ilklerin yaratıcısı olduk. Bu ilkleri hayata geçirirken, erkeklerin ihtiyaç ve beklentilerini çok iyi analiz ettiğimizi düşünüyoruz. Yaşanan tüm değişimleri göz önünde bulunduruyoruz.
Üretimlerinizde öncelikli kriterleriniz neler?
Önceliğimiz; sürdürülebilir moda ekseninde çevre dostu bir üretim ve kalite odaklı fonksiyonel bir şıklık. Kâr yerine değer yaratan bir anlayışa odaklıyız. Ürün ve hizmetlerimizle müşterilerimizin hayatını kolaylaştırmaya çalışırken, herkes için bir değer yaratmaya çalışıyoruz. Müşterilerimizi bulundukları her ortamda gün boyu hem şık hem rahat hissettiren, aynı zamanda ekosisteme saygılı doğa dostu ürünler tasarlıyoruz. Doğa dostu üretim süreci, global marka olma sorumluluğumuzun bir parçası. Bu bakış açısı, sadece ülkemizde değil küresel arenada da emin adımlarla yükselmemize, markaya olan sadakati ve güveni güçlendirmeye hizmet eden bir yaklaşım oldu.
Üretim merkeziniz Giteks’ten de biraz bahseder misiniz?
Orka Holding, Türkiye adına değer yaratmak üzere Giresun’da ilkini 2004 yılında açtığı fabrikasının ardından, 2015 yılında da 25 milyon TL yatırımla ikinci üretim tesisini faaliyete geçirdi. Giteks’te ikinci fabrika yatırımının da tamamlanmasıyla üretimde günde 4 bin gömlek, bin 100 adet takım elbise ve bin pantolon üretim kapasitesine, toplam 800 kişilik istihdam sayısına ve toplam 20 bin metrekare kapalı üretim alanına ulaştı. İnsan ve çevre sağlığı, iş güvenliği ve tüm sosyal kriterler açısından uluslararası akreditasyona uygun olarak yapılandırılmış ve uluslararası denetim firması olan SGS tarafından oditten geçirilerek sertifikalandırılmış üretim alanları ile Giteks, çok kısa zamanda Türkiye’nin en hızlı gelişen erkek hazır giyim üretim merkezine dönüştü; başta Orka Holding’in global markaları Damat Tween D’S Damat olmak üzere birçok ünlü markanın ana üreticisi konumuna geldi. Giteks, müşterilerinin üretim talepleriyle birlikte en az üretim kadar önemli olan tasarım, teknik çözümler, geniş ürün ve kumaş koleksiyonu hizmetleriyle yüksek müşteri memnuniyetini yakaladı.
Yurt dışında, hangi ülkelerde yer alıyorsunuz?
Bugün dünyanın 80'i aşkın ülkesinde toplam 431 mağazaya sahibiz. Mağazalarımız İtalya'dan Avustralya'ya, Almanya'dan Güney Afrika'ya, Rusya'dan Dubai'ye, İspanya'dan Türkmenistan'a dünyanın beş farklı kıtasındaki pek çok ülkeye yayılmış durumda.
Pandemi süreci yurt dışı yatırımlarınızı nasıl etkiledi?
Bu yıl pandemiye rağmen mağaza yatırımlarımıza hız kesmeden devam ettik. Pandemiden en çok etkilenen ülkelerden olan dünya erkek modasının kalbi İtalya'da çok iyi bir noktaya geldik. Dünyada en güçlü olduğumuz ülke İtalya. Bu ülkede şu an 33 mağazaya sahibiz. Yine Almanya, İspanya, Rusya ve Romanya'da doğrudan yatırım yaparak önemli başarılar elde ettik.
Pandemi sürecinde, nasıl bir strateji izlediniz?
Pandemi ile birlikte artık tüm dünya için yeni bir dönem başladı. İnsan sağlığını yaşamın merkezine yerleştiren Covid-19 salgını ile ülke ekonomilerindeki hazır giyim sektörü dahil tüm aktörlerin mevcut ve gelecek planlarına "sürdürülebilirlik" kavramı tamamen yerleşti. Sürdürülebilirlik, artık tartışmasız üretim sürecini belirleyen en önemli unsur. Biz de sürdürülebilir üretim yöntemleriyle ekosisteme saygılı koleksiyonları doğa dostu ürünlerimizi ilk kez 2020-21 Sonbahar/Kış koleksiyonunda müşterilerimizle buluşturduk. Artık gelecek sezonlarda da kademeli olarak toplam üretimin yüzde 20 ila 25'i sürdürülebilir kumaşlardan oluşacak. 2025 yılına kadar koleksiyonumuzun yüzde 80'inin bu şekilde olmasını hedefliyoruz.
E-ticarete yönelik hizmetlerinizden bahseder misiniz?
Pandemi dönemiyle birlikte online alışverişler de altın çağını yaşıyor. Damat Tween D'S Damat markalarımızla e-ticaret satışları açısından pandemi öncesinde de oldukça aktif durumdaydık; çünkü müşteri tercihleri ve alışveriş kültüründe yaşanacak değişimi öngörmüş ve bu değişime ayak uydurma yolunda gereken adımları atarak dijital dönüşüme yıllar önce başlamıştık. Dolayısıyla pandemi döneminde e-ticarette doğal olarak satışlar daha da hızlanınca, tüm talepleri gerekli hijyen ve dezenfeksiyon işlemlerini en iyi şekilde uygulayarak karşılamayı başardık.
Bu platformda bu yıl ne kadarlık büyüme gerçekleştirdiniz?
Tüm yurt içi satışlarımız içinde yüzde 8 olan online satış payı, pandemi döneminde sürekli artan bir grafik sergiledi ve hedefimizin de üzerine çıktı. Şu anda online ciromuz, toplam gelirin yüzde 18'ine ulaştı. Gelecek yıl bunu yüzde 30'a çıkarmayı planlıyoruz.
Mağazalarınızda hayata geçirdiğiniz en son yenilikler neler?
Bu yıl online ve fiziki mağazalarımızdan güvenli ve keyifli alışveriş yapılabilmesi için çeşitli yenilikleri uygulamaya aldık. Akıllı alışveriş sistemimizle müşterilerimize uzaktan, görüntülü arama yoluyla alışveriş imkânı sunduk. Ürünlerimiz en hijyenik koşullarda müşterilerimizin adresine ulaştırılıyor. Bu yıl dijital alanda yaptığımız en büyük yenilik D'S Damat markamız için müşterilerimizin beğenisine sunduğumuz mobil uygulamamız oldu. D'S Damat uygulamamız, Kasım ayında devreye girmesine rağmen hâlihazırda en büyük mağazalarımız kadar ilgi görüyor. Ayrıca hâlen ürünlere dokunarak ve üzerinde görerek almak isteyen müşterilerimiz var. Deneme konusunda tereddüt yaşayan müşterilerimiz için mağaza içlerinde ölçü tablolarımız ve fiziki dezenfekte edilmiş alanlar mevcut.
Peki en çok tercih edilen modelleriniz hangileri?
Bizler kuruluşumuzdan bu yana hem tasarım hem de inovasyon anlamında daima ilklerin yaratıcısı olduk, olmayı da sürdürüyoruz. Her sezon koleksiyonlarımıza yeni inotavif ürünler ekleyerek müşterilerimizin hayatını kolaylaştırmaktan mutluluk duyuyoruz.
Son dönemde geliştirdiğimiz ve büyük ilgi gören ürünlerimizden bir tanesi Sihirli Ceketler. Ar-Ge faaliyetlerimiz sonucu geliştirdiğimiz Sihirli Ceketler, kırışmazlık özelliği sayesinde ütü gerektirmeyen, astarsız ve malzemesiz üretilen ve kendi çantasında istenilen her yere taşınabilen bir ürün. Kısacası size, konforlu şıklığı istediğiniz yerde ve istediğiniz anda sunuyor. Sihirli Ceket, "katla, rulo yap ve çantana at" anlayışı ile büyük beğeni kazandı.
Bunun yanı sıra her sezon büyük ilgi gören, leke tutmayan, terletmeyen, ütü gerektirmeyen gömleklerimiz ve kırışmaz kumaşı ile büyük rahatlık sağlayan Travel Serisi takım elbiselerimiz de her sezon en çok tercih edilenler arasında oluyor.
Bu yılki hedeflerinizi ve yeni yatırım planlarınızı paylaşır mısınız?
Orka Holding olarak 35.kuruluş yıldönümümüzü kutlayacağımız 2021 yılına, yeni dünya düzeninin en güçlü oyuncularından biri olacak şekilde hazırız. Ocak ayından itibaren her ay farklı bir etkinlikle müşterilerimize güzel sürprizler hazırladık. Türkiye'nin üretim, ihracat ve istihdamına olan güçlü katkımız 2021 yılında da sürecek. Dünyanın 80'i aşkın ülkesinde toplam 431 mağazaya sahip bir grup olarak; yurt içi ve yurt dışında da yatırımlarımıza hız kesmeden devam edeceğiz. 2021 yılı için müşterilerimize her sezon olduğu gibi yeni inovatif ürünler sunmayı planlıyoruz; fakat daha da önemlisi, bizler son 5 yıldır sürdürülebilir koleksiyonlar üzerinde çalışıyoruz.
Buna yönelik neler yapıyorsunuz?
Giresun'daki iki fabrikamızda daha az kaynak tüketimine ve karbon salınımını düşürmeye özen gösteriyoruz. Pet şişelerin iplik hâline getirilmesiyle dokunan kumaşlardan ürettiğimiz takım elbise ve ceketlerimizi ilk defa 2020-21 Sonbahar/Kış koleksiyonunda müşterilerimizle buluşturduk ve 2021 yılında da bu süreci devam ettirerek geri dönüştürülmüş malzemelerden üretim yapmaya, daha az kaynak tüketmeye ve inovatif ürünlerimiz ile doğa dostu ürünleri koleksiyonlarımızda bir araya getirmeye devam etmeyi planlıyoruz. 2025 yılına kadar da koleksiyonumuzun yüzde 80'inin sürdürülebilir olmasını hedefliyoruz. 2021 yılına, pandemiyle birlikte daha da hızlanan dijital değişime her anlamda ayak uyduracak ve yeni dünya düzeninin en güçlü oyuncularından biri olacak şekilde hazırız.
Pandemi döneminde defilelerinizi hangi platformlarda gerçekleştiriyorsunuz?
Yatırımlarını inovasyon ve dijital üzerine kurgulayan bir grup olarak, Damat Tween markalarımızın 2021 İlkbahar/Yaz koleksiyonunu da Türkiye'de ilk kez kullanılan bir teknoloji ile Virtual Runway (Sanal Defile) şovu ile sunduk. Ülkemizde bir ilk olarak greenbox teknolojisini üçüncü boyutla buluşturan dijital platformlar aracılığı ile markaya özel yaratılan İtalya sokaklarında gerçekleştirdiğimiz defilemizi, VIP özel gösterimle birlikte tüm dünyadan konuklarımız 14 Ekim gecesi aynı anda izledi. Sanal defileyi, Damat Tween'in dört yıl önce giriş yapmasına rağmen kısa sürede hızla büyüyerek 33 mağazaya ulaştığı dünya moda merkezi İtalya'daki başarısına atfen sanal ortamda oluşturulan İtalya sokakları ev sahipliği yaptı.
Son olarak, spora destek veren markasınız. Bu desteklerinizle ilgili biraz bilgi verebilir misiniz?
Spor sponsorluklarına bu yıl da devam ettik. Sporun dünyada bireyleri ve toplumları birleştirici bir güce sahip olması, bakış açımızla bütünleşerek güzel bir uyum yakaladı. Bu bağlamda futbolda A Milli Futbol Takımları başta olmak üzere Süper Lig'de Fenerbahçe, Galatasaray ve Trabzonspor, yurt dışında Kuzey Makedonya ve Güney Afrika Kadın ve Erkek Milli Takımları'nın sponsoruyuz. Ayrıca İspanya'da La Liga'nın önemli takımlarından biri olan Deportivo Alaves ile olan sponsorluğumuz devam ediyor. En yeni sponsorluk anlaşmalarımızdan birini ise NK Istra ile imzaladık. Bunların yanı sıra basketbolda İtalya Seri A'da Fortitudo takımının, Türkiye'de Fenerbahçe Beko, Galatasaray, Tofaş ve Darüşşafaka'nın; voleybolda ise Fenerbahçe ve Galatasaray takımlarının sponsoruyuz. Ayrıca Galatasaray'da tekerlekli basketbol takımının hem giyim hem de forma sırt sponsoruyuz. 2020 yılında, son olarak Beşiktaş Kadın Voleybol takımının da resmi giyim sponsoru olduk.