Covid-19’un Pazarlama Dünyasına Etkisi
Covid- 19 salgını sürecinde tüketici davranışları büyük bir değişime uğradı. Normalleşme sürecine ise bu ay başlıyoruz


. Bu süreçte, tüketici davranışlarını anlamaya çalışmak, verileri analiz etmek ve stratejik kararlar almak ilerlemenin anahtarı olacaktır.
Covid-19 salgını nedeniyle karantinada geçirdiğimiz ayları geride bırakırken, normalleşme sürecine bu ay başlıyoruz. 2021’e kadar devam etmesi öngörülen bu süreçte, salgının fiziksel ve ruhsal sağlığa etkilerinin yanı sıra, ekonomik belirsizliğin üstesinden gelmeye çalışırken, işletmeler de varlıklarına devam edebilmek için daha çok çalışacaklar. İşletmelerin ürün ve hizmetlerini tüketicisine ulaştırmak için kullandığı pazarlama tarafında da, Covid-19’un değişen tüketici satın alma alışkanlıklarına etkisi tam olarak bilinmemekle birlikte, kısa vadede karar vermeyi yönlendirecek iki temel faktör var. Bu faktörlerden biri değişen tüketici davranışlarının etkisi, diğeri tedarikten satış noktasına kadar değişen sektörel dinamiklerin etkisidir. Bu iki temel faktörü göz önünde bulundurarak yapılacak pazarlama planlaması, reklam çalışmalarının da etkin olmasını sağlayacaktır.
Tüketici Davranışları
Salgın sürecinde tüketici davranışlarının büyük bir değişime uğradığını görüyoruz. Ekonomik iklim değişimi ve gerileme, tüketicilerin harcamalarını kısıtlayarak temel ihtiyaçlara yönelmesine ve bekleme pozisyonunda kalmalarına sebep olurken; pazarlamacıların tüketicilerin hareketlerine odaklanarak, ölçme, değerlendirme yapmaları ve kampanyalarını hızlı bir şekilde ayarlamaları gerekir. Beyaz yaka olarak tanımladığımız ofis çalışanlarının çoğunun evden çalışma düzenine geçtiği süreçte, doğal olarak çevrim içi olma süresi de arttı. Bu durum, çeşitli platformlarda reklam envanteri sayısının da artmasına sebep oldu. Envanter sayısı artarken, satın almanın azalması ya da sabit kalması reklam verenlerin daha az bütçeyle daha çok reklam gösterimi elde etmesini sağlayabilir. Bunun için açık artırmaya dayalı reklam bütçesi çalışması yapılabilir. Birçok tüketici, çevrim içi alışveriş yapmaya ve ihtiyacının evine kadar getirilmesine alıştı. Bu tüketicilerin normalleşme sürecinde de bu alışveriş deneyimine devam edeceklerini düşünüyorum. Özellikle, müşteri memnuniyetini gözeterek, operasyonel süreçleri başarıyla yöneten marketler ve uygulamalar kazanan tarafta olacaklardır.
Sektörel Dinamikler
Covid-19 virüsü, işletmelerin sadece kendi çalışanlarının sağlığını değil, ürün ve hizmetlerini satın alan tüketicinin sağlığını önemsemelerini ve bulaş riskini yok etmek için ciddi önlem almalarını gerektiriyor. Tüketici, bir ürünü satın alırken bulaş ihtimalini de düşüneceğinden, işletmenin hassas olması, herhangi bir gevşeme olmaması için azami özen göstermesi gerekiyor. Kongre, konferans, fuar gibi etkinliklerin iptal olması, etkinliklere katılan, organizasyonda yer alan işletmelerin işlerinin durmasına, zincir etkisiyle, seyahat, konaklama, yeme-içme ve eğlence sektörlerinde durağanlığa sebep oldu. Küresele odaklı işletmeler durağan sürece girerken, yerel odaklı işletmeler ürün ve hizmet ağlarını genişletmeye başladılar. Bu işletmeler pazarlama faaliyetleriyle marka bilinirliği sağlayabilirler.
Hedef Odaklı Pazarlama
Pazarlamacılar, salgın ortamında da en iyi yaptıkları şeyi yapmaya devam edeceklerdir. Tüketici davranışlarını anlamaya çalışmak, verileri analiz etmek ve stratejik kararlar almak ilerlemenin anahtarı olacaktır. Halka açık alanlardaki kısıtlamalar sebebiyle, bütçelerini geleneksel reklamcılık yerine dijital reklam kampanyalarına ayıracak, kişiye özel kampanyalara odaklanacaklardır. Bu süreçte, şefkatli bir marka olarak tüketicisini sahiplenecek ve sürprizlerle gülümseme sebebi olacak markalar, var olmaya devam edeceklerdir.
Nagihan Ünüvar: Markam Sen Kurucusu ve Genel Koordinatörü