Perakende sektörü olası ikinci Covid-19 dalgasına hazır mı

Koronavirüs salgınının, en çok etkilediği sektörlerden biri perakende oldu

Perakende sektörü olası ikinci Covid-19 dalgasına hazır mı
kobiaktuel
kobiaktuel
03 Ekim 2020 Cumartesi 22:40

Yeni nesil araştırma ve perakende teknolojileri şirketi REM People’a göre, yeni bir salgın dalgasına perakendeciler eskisinden çok daha hazırlar. Online siparişler artarken, AVM’ler teslimat noktasına dönüşebilirler.

Koronavirüs salgını nedeniyle perakende sektöründe yeni bir çağ başladı. Salgının ilk döneminde temel gıdada stok sorunu yaşanırken alışveriş merkezleri tamamen kapılarını kapattı. Karantina döneminden sonra, herkes yeni normale alışırken bu kez ikinci salgın dalgasının ayak sesleri duyulmaya başlandı. Türkiye de dahil olmak üzere Avrupa’da ve ABD’de hasta sayısı giderek artarken ülkeler yeni kısıtlamaları gündeme almaya hazırlanıyor. REM People’a göre perakendede köklü değişiklikler var. Uluslararası markalara 43 ülkede perakende analitiği hizmeti veren REM People’ın CEO’su Bülent Peker, olası ikinci dalgaya karşı perakende sektöründe yaşanabilecekleri paylaşıyor.

E-ticarete yatırım yaptılar

Pandeminin ilk dalgasında geleneksel perakende mağazaları zarar gördü; ancak e-ticaret küresel ölçekte gelişti. Daha fazla perakendecinin e-ticarete yatırım yapmasıyla online rekabet arttı. Peker’in açıklamalarına göre bu süreç, daha yaratıcı ve etkileşimli olacağı düşünülen e-ticaret platformlarının dönüşümü ile sonuçlanacak. Perakende dünyası yeni bir salgına karşı artık eskisinden çok daha hazır.

AVM’ler ne yapacaklar?

Başka bir pandemi krizi çıkarsa, en çok AVM’lerin etkileneceğini belirten Peker, ziyaretçi sayıları azalırsa, satışların düşeceğine ve kiralarda büyük bir sorunun ortaya çıkacağına dikkat çekiyor. Peker, “Peki AVM’ler kiracılarının satışlarını artırmalarına nasıl yardımcı olabilirler? Cevap yine online’da. Şimdiye kadar alışveriş merkezlerinde barındırdıkları markaları sunan web siteleri vardı; ancak şimdi e-ticareti sayfalarına entegre etme zamanı geldi. E-ticaret sunan eğlenceli etkileşimli alışveriş merkezi web siteleri oluşturmak, kiracılara büyük ölçüde fayda sağlayabilir ve satışlara yardımcı olabilir” diyor.

E-ticaretin alternatifi ne?

Peker’e göre lojistik, teslimat veya ödeme süreçleri nedeniyle e-ticarete yatırım yapmaya hazır olmayan perakendeciler ve AVM’ler için bir alternatif sipariş ve teslimat hizmeti olabilir. Tabii ki bu uygulamada da perakendecinin, tüketicilerin ürünlerini online olarak sipariş etmelerine ve mağazalardan almalarına olanak tanıyan bir web sitesine sahip olması gerek. Bu yöntem alışveriş merkezleri tarafından da düşünülmeli. Böylece mağazalarda geçen süre azalacağı için sağlık ve güvenlik sorunlarını da azaltacak.

Sosyal medya olmazsa olmaz!

Online alışveriş artarken, perakendecilerin ürünlerini tanıtma şeklini bulundukları bölgelere göre adapte etmesi gerekiyor. Instagram ve Facebook gibi sosyal medya platformları, uygulamalarında e-ticaret hizmetlerini hâlihazırda uygulamaya başladılar. Bloggerlar, YouTuber'lar ve diğer sosyal medya etkileyicilerine her zamankinden daha fazla ihtiyaç duyulacak.

Eski günlere geri dönebilecek miyiz?

“Bazıları bu değişikliklerin geçici olacağını ve pandemi sona erdiğinde her şeyin eskiye döneceğini düşünebilir; ancak bazıları bunun olmayacağını iddia ediyor. Tüketiciler çevrimiçi alışverişe alıştıkça, tüketici davranışı yeniden programlanacak” diyen Peker; geleneksel mağazalara da ihtiyaç duyulacağını; ama daha çok showroom mantığında olması amacıyla mağazalarının boyutunu küçültebileceklerini ifade ediyor. AVM’lerin yine de ziyaretçileri çekeceğini söyleyen Peker; ancak amaçlarının her zamankinden daha çok ziyaretçilerine sosyal, boş zaman ve eğlence deneyimi sağlamak olacağını sözlerine ekliyor.

Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.