Dijital Dönüşümü nasıl Başaracaksınız
Dijital dönüşüm, bir kültürel değişimdir ve çağımızın en büyük devrimidir. Bu dönüşüm sürecinde başarılı olmak için özellikle bazı konulara öncelik vermelisiniz.


Bir fütürist yani gelecekçi olarak altını binlerce defa çizerek belirtmeliyim ki dijital dönüşüm, artık kesinlikle bir seçenek değil, mecburiyet. Özellikle de kıt kaynakla büyük işler başarmaya çalışan ve olumsuzluklardan daima en önce ve en hızlı etkilenen KOBİ’ler için mutlak bir zorunluluk; çünkü ancak bunu başarabilenler gelecekte de var olabilecek, yapamayanlar elenecek. Durum bu kadar net ve yalın. Tartışmaya kapalı. Peki, tam olarak nedir bu zorunlu olduğumuz dönüşüm, derseniz; şöyle bir cümle kurabilirim: “Bu çağ bireylerinin, işletmelerinin, ülkelerinin uyumlanması gereken ve dijital teknolojilerin istisnasız her iş alanına ve bütün süreçleri kapsayacak şekilde entegrasyonunun en kısa ifadesidir.”
Çağımızın En Büyük Devrimi
Dijital dönüşüm, bireylerin, işletme, organizasyon, kurum ve toplumların bakış açısını, vizyonunu, misyonunu, stratejisini, planlarını, kaynaklarını, yetkinliklerini, çalışma ve yaşama biçimlerini değiştiren bozguncu (disruptive) bir süreçtir. Dijital dönüşümden sonra hiçbir şey eskisi gibi olamaz, kalamaz ve iyi yapılırsa tüm paydaşlara, özellikle de müşterilere farklı katma değerler sunar. Dijitalleşebilenler statükoya meydan okuyan, öğrenen, deneyler, araştırmalar yapan, başarısızlıktan yılmayan, sürekli öğrenenler, meraklı, odaklı, ısrarlı, yılmadan ve çevik adımlarla hatta sıçraya sıçraya ilerleyebilenlerdir. Dijital değişim bir kültürel değişimdir ve çağımızın en büyük devrimidir. O hâlde, çok sıkı hazırlanmalısınız ve şanslısınız; çünkü daha oyun yeni başlıyor! Bu durumda, hemen şirketinizin farklı fonksiyon ve görevlerdeki akıl takımı ile ve mutlaka dışardan da akıl ekleyerek şu soruları sormaya, yanıtlarını belirlemeye koyulun:
- Dijital dönüşüm nedir?
- Dijital strateji ve dönüşüm planı nasıl kurgulanır?
- Nasıl, nereden başlanır?
- Nasıl önceliklendirilir?
- Nasıl hayata geçirilir?
Bunların tüm organizasyonunuza, yapınıza, beyinlerin içine iyice sızması, yerleşmesi ve içselleşmesi için ne gerekiyorsa yapın.
Birkaç Ufak İpucu
- Dijital dönüşümde önceliği kesinlikle “müşteriye” vermelisiniz. Yapacağınız her şeyde “Müşteriye daha fazla ne kazandırabilir?” ve “Bunu nasıl en hızlı en ucuz yapabilirim?” sorularına odaklanmalısınız.
- Dijital dönüşüm için özellikle şu fonksiyonlar üzerinde çalışmalısınız:
- Dijital iş birlikleri, dijital modelleme ve mockup, prototip yapımı
- Ürün yaşam döngüsü yönetimi, dijital üretim, otomasyon
- Veriye dayalı tedarik zinciri yönetimi, dijital tedarik yönetimi, dijital lojistik ve ulaştırma, akıllı saha lojistik yönetimi
- Tahminsel arıza önleme, entegre dijital mühendislik, giydirilmiş gerçeklik (giyilebilir teknolojiler)
- E-Finans/denetim, dijital İK, iç bilgi paylaşımı
- Dijital satış ve pazarlama (Dijital CRM, omni-channel satış, self servis portal, dinamik fiyatlama, kişiselleştirilmiş satış servis sistemleri, e-ödeme)
- Siber güvenlik, network yapıları, hızlı ve çevik IT, dijital organizasyon
Son olarak; 21’inci yüzyılda oyunda kalanlar, ancak ve ancak dijitalleşebilenler olacaktır
Ufuk Tarhan
Fütürist, Ekonomist, Yazar