Altı aylık pandemi döneminin online alışveriş istatistikleri açıklandı
Covid-19’la mücadele döneminde sosyal mesafe çağrılarına uyan milyonlarca insanın tercihi online alışveriş oldu


On binlerce e-ticaret sitesinin ödeme altyapı sağlayıcısı olan iyzico’nun yaptığı araştırma, pandemi sürecinde tüketicinin e-ticaret algısında değişimler olduğunu ortaya koyuyor.
Dünya Sağlık Örgütü’nün pandemi sınıfında tanımladığı koronavirüsten korunmak için alınan önlemler kapsamında çok sayıda vatandaş temassız alışveriş yapmaya olanak tanıyan e-ticaret sitelerine yöneldi. Veriler, pandemi döneminde mobil alışverişteki artışla birlikte bazı ürünlere olan eğilimin farklılık gösterdiğine işaret ediyor. Türkiye’nin fintek liderlerinden iyzico’nun istatistikleri, altı aylık pandemi sürecinde online alışverişe bakış açısındaki değişimleri yansıtıyor.
Kredi kartı kullanımı zirvede
Pandemi döneminde en çok kullanılan ödeme yöntemi kredi kartı oldu. Alışverişlerin yüzde 62’si kredi kartı ile yapılırken, yüzde 38’i banka kartı ile gerçekleşti. Özellikle yüksek tutarlı alışverişlerde kredi kartı tercih edildi. Ortalama sepet tutarı, kredi kartında 208 TL iken, banka kartlarında 93 TL oldu.
Tek çekim tercih edildi
Altı aylık pandemi sürecinde pek çok değişim yaşansa da taksit alışkanlıkları değişmedi. Kredi kartı ile yapılan alışverişlerin yüzde 84’ü taksitsiz gerçekleştirildi. Alışverişlerin yüzde 10’unda üç taksite, yüzde 3’ünde iki taksite böldürmek tercih edildi. Online mağazaların peşin alışverişler için sunduğu ekstra indirimlerin bu istatistikte etkisi olduğu düşünülüyor.
İç Anadolu sepetleri doldurdu
Pandemi sürecinde Türkiye’de en çok alışveriş yapılan bölge Marmara oldu. Marmara’yı İç Anadolu ve Ege takip etti. Sepetini en çok dolduran İç Anadolulular olurken, Ankaralılar 208 TL sepet tutarıyla online alışverişte öne çıktılar. Sepetini en çok dolduran ikinci şehir 206 TL ile Muğla oldu. 201 TL sepet tutarı ile Artvin, Karadeniz’i de listeye ekledi.
Tüketicinin tercihi mobil alışveriş oldu
Pandemi sürecinde tüketiciler, ürün araştırması yapmadaki kolaylık ve kampanya fırsatları gibi avantajları bulunan mobil alışveriş yöntemine yöneldiler. Yapılan alışverişlerin yüzde 45’inde bilgisayar kullanılırken, yüzde 55’inde kullanıcılar mobil alışveriş deneyimini tercih ettiler. Özellikle düşük tutarlı alışverişlerde mobil alışveriş öne çıktı. Bilgisayardan yapılan alışverişlerde ortalama sepet tutarı 280 TL iken, mobilden yapılan alışverişlerde ortalama sepet tutarı 97 TL oldu.
Kadınlar online alışverişte fark attı
Pandemi ile mücadele döneminde online alışverişin yüzde 33’ü erkekler, yüzde 67’si ise kadınlar tarafından yapıldı. Kadınların online alışverişte tercihi mobil alışveriş oldu. Erkeklerin yüzde 29’u mobilden, yüzde 71’i web üzerinden alışveriş yaparken; kadınların yüzde 55’i mobilden, yüzde 45’i ise web üzerinden alışverişlerini gerçekleştirdi.
Farklı sektörlere eğilim
Pandemi sürecinde kitap ve eğitim sektöründeki satışlarda patlama yaşandı. Gıda ve giyim-aksesuar sektörleri de büyük ilgi gördü. Normalleşme sürecinin başladığı yaz aylarıyla birlikte araç kiralama, spor giyim mağazaları ve seyahat acentelerindeki alışverişlerde artış oldu.