Dijital bankacılığın bankacılık sektörüne getirdiği en büyük yenilikler nelerdir?
Türkiye yenilikçi çözümleri hızla benimseyen, dijitalleşmeden kaçınmayan aksine bu hizmetleri çabucak bünyesine alan bir ülke. Bankacılık sektöründeki dijitalleşme de sektörü hızla dönüştürerek geleneksel bankacılık anlayışını büyük ölçüde değiştirdi. Dijitalleşme, bankacılık işlemlerini hem müşteri deneyimi açısından kolaylaştırdı hem de bankaların verimliliğini artırarak maliyetleri düşürdü. Bugün dijitalleşmenin bize sunduğu olanaklarla birlikte artık sektörümüz sadece finansal işlemleri değil, müşteri deneyimini yeniden tanımlayan bir hizmet sektörü kimliğiyle hareket ediyor. Makine öğrenimi, yapay zekâ, büyük veri gibi teknolojilerle müşterilerimize daha hızlı, güvenli, kişiselleştirilmiş hizmetler sunuyoruz. Örneğin, makine öğrenimi algoritmaları ile kredi risk analizleri ve müşteri hizmetleri otomasyonlarını önemli ölçüde iyileştirdik. Ayrıca, dijital bankacılık süreçlerinin sürdürülebilir finans anlayışıyla birleştirilmesi, sektörün çevresel ve sosyal riskleri de göz önüne alarak daha sürdürülebilir hale gelmesini sağladı. Bildiğimiz üzere dijitalleşme yolculuğunda bankalar fiziksel şubelerin rolünü yeniden tanımlıyor; aynı zamanda mobil ve internet bankacılığın kullanımını da teşvik ediyor. Dijital bankacılık kullanıcı sayısının 100 milyonu aşması, dönüşümün ne kadar hızlı ve güçlü olduğunu bize anlatıyor. Dijital platformlar üzerinden sunulan ürünler finansal erişimi güçlendiriyor, işlem hızını artırıyor, müşterilerimize zaman kazandırıp, kullanım rahatlığı sunuyor. Dijitalleşme bankacılık sektörünü bizim gibi daha ‘Aktif’, daha müşteri odaklı ve erişilebilir yapıya dönüştürmeye zorluyor. İşinin kalbine dijitalleşmeyi konumlandıran ve kendisini ‘Finansal teknolojiler ekosistemi’ olarak tanımlayan bir banka olarak biz de müşterilerimize N Kolayca bankacılık yapmak için bu yeniliklerin peşindeyiz.
Dijital Bankanız N Kolay ile sunduğunuz ya da sunmaya hazırlandığınız yeniliklerden bahseder misiniz?
- N Kolay olarak baştan uca dijital servislerimiz ve süreçlerimizle, müşterilerimizin tüm finansal ihtiyaçlarında yanlarında yer alıyor, pratik bankacılık çözümleriyle kullanıcılarımızın hayatını kolaylaştırıyoruz. Daha öncede belirtiğim gibi bankacılığın ‘N Kolayca’sını sunuyoruz ve bu yaklaşımımız bizi sevilen, tercih edilen bir marka haline getiriyor. Yeniliklerimizden bahsetmeden önce N Kolay markasının 2 temel ürünü N Kolay Kredi ve N Kolay Bono’dan bahsetmek isterim. Bu 2 temel ürünümüzle önem sayıda müşteri sayısına ulaştık. Burada N Kolay Bono’muza bir parantez açmak isterim. Finansal okur yazarlığın henüz yüksek seviyede olmadığı ülkemizde bonoyu yatırımcılara tanıtan yegâne kurumlardan biri olduğumuzu övünerek söylüyorum. Günlük getiri sağlayan, çok esnek, faizlerin yükseliş döneminde yüksek faizden yararlandıran, faizlerin düşüş döneminde de yine bononun vadesi boyunca vaad ettiğimiz faizden yararlanmaya imkân veren bu ürünün çok yaratıcı olduğunu düşünüyorum ve herkesi N Kolay Bono almaya davet ediyorum. Kredi tarafında özellikle bu yıl içerisinde tüketiciler N Kolay Kredimizi çok daha fazla yerde görmeye başladılar. Gerek N Kolay Kredi, gerekse N Kolay Taksit -alıveriş kredilerimizi- trafiği yüksek olan e-ticaret platformlarında konumlandırdık. Kanal çeşitliliğine devam edeceğiz. Fiziki kanallardan kredi kullanımına imkan veren bayi portalimizi de yeniledik. Buradan da 3.700’ün üzerinde fiziki noktadaki iş birliklerimiz aracılığıyla N Kolay Taksit kullanma imkanı sağlıyoruz. N Kolay Ekstra’yı hayata geçirdik. Müşterilerin günlük finansal işlemlerini N Kolay Mobil’den yaparak, ödül ve avantajlar kazanacağı bir program geliştirdik. Amacımız müşterilerimizin bizi daha fazla deneyimlemesi ve bizde daha fazla ayak izi bırakması. Bunu yaptıklarında hem N Kolay bankacılığın ne demek olduğunu anlayacaklar hem de gerçek ücretsiz bankacılığı yaşayacaklar. İlk 15 gün sonuçlarımız beklediğimizin üzerinde bir ilgi olduğunu gösteriyor. Çok yakında portföy danışmanı gibi çalışacak yapay zeka tabanlı N Kolay Robo fon danışmanlığı hizmetine başlıyoruz. Sadece 10 bin TL alt sınırla müşterilerimiz kendi risk profillerine uygun yatırımı kolayca yapabiliyor olacak. Yatırım tercihlerinin değişmesi durumunda müşterilerimiz hiçbir şart olmaksızın servisten çıkabilecek ya da değişiklik yapabilecekler. Türkiye gibi tasarruf açığı olan bir ülke için bu hizmetin çok düşük tutarlar için dahi verilmesini anlamlı buluyoruz. Son olarak farklı fintechlerle yeni değer önermeleri sağlama konusunda kol kola çalıştığımızı söylemek isterim. Şimdilik rekabet gereği bunları açıklamam uygun olmasa da bizi çok heyecanlandıran iş birliklerinin geldiğini söyleyebilirim. Müşterilerimizle olan bu ilişkimiz, rakamlara da yansıyor. N Kolay ile tanışan müşteri sayımız son 1 senede 2 katından fazla artarak 5,5 milyona ulaştı. N Kolay bono hacmimiz de eş zamanlı olarak büyürken, N Kolay kredi ve Kolay Nakit ürünlerimiz ile müşterilerimizin ihtiyaç anlarında yanında olmaya devam ediyor ve yine eş zamanlı olarak hacimlerimizi büyütüyoruz.
2025 yılı yol haritanızda neler var?
Biraz önce bahsettiğim başlıkları özetleyebilirim. 2025 yılında dijital bankacılık yol haritamızda yine teknolojik yenilikler ve fintech iş birlikleriyle öne çıkmak var. Dijital bankamız N Kolay’ı günden güne geliştirmeye devam edeceğiz. Müşteri ihtiyaçlarını karşılamada mobil kanal kullanımını önceliklendirmeyi ve yapay zekâ ile müşteri segmentasyonu, churn analizi, yatırım tarafında robo danışman ürünü gibi projelerle müşteri memnuniyetini artırmayı amaçlıyoruz. 2025 yılının ilk çeyreği hem deneyimi iyileştirdiğimiz hem ürün yelpazemizi geliştirdiğimiz bir dönem olacak. Bununla birlikte marka iş birliklerimiz ile yaptığımız API entegrasyonları ile dijitalden müşteri edinim kanallarımızı genişletiyoruz.
Açık bankacılık ve servis bankacılığı sektörde yeni bir dönemin başlamasını da sağladı. Aktif Bank'ın bu alanlarındaki çalışmalarında gündeminde neler var?
‘Açık bankacılık’ sadece beni değil tüm sektör profesyonellerini heyecanlandıran bir gelişme. Uzun yıllardır bankalar müşterilerinin kredi hareketlerini Risk Merkezi üzerinden takip edebiliyor ve doğrusunu söylemek gerekirse kredi müşterilerini çok daha yakından tanıyorlardı. İşin nakit akışı ve varlık yönetimi tarafı tahminlenmeye çalışılsa da bir şekilde eksik kalıyordu. Elimizdeki şu an ki kapsamla halen bu açık kapandı diyemem ama gelecek dünya için çok heyecanlandırıcı olduğunu ifade edebilirim. Diğer banka hesap bilgilerinin listelenmesini önümüzdeki yıl kredi kartı hesap hareketleri ve düzenli ödeme talimatları takip edecek. İlk etapta uyumlanma konusunda yoğun çalıştık, uyumlu hale geldik ve yeni dönem için çalışıyoruz. Kullanıcılar açısından baktığımızda tüm finansal işlemlerini tek bir yerde görebilecekleri bu yeni dönem, finansal ürün ve hizmetlere daha demokratik bir biçimde erişimi mümkün kılacak; pazarın şeffaflaşmasını, rekabetin güçlenmesini, nitelik ve ürün & hizmet çeşitliliğinin artmasını sağlayacak. Yeni regülasyonla birlikte bankalar kullanıcı verilerini bir taraftan müşteri deneyimini iyileştirmek için kullanırken, diğer taraftan kişiselleştirilmiş hizmet ve teklifler sunmak için de çaba göstermek durumundalar. Çünkü kullanıcılar artık kendi ihtiyaçlarına uygun kişisel öneriler, tekliflerle kapılarının çalınmasını bekliyorlar. Biz de bu beklentiye yanıt verecek çalışmalar üzerinde duruyoruz. Servis bankacılığı ile ilgili ise sektörümüzde henüz bir örnek var. Bizim de hazırlıklarımız devam ediyor. Servis bankacılığının iştah kabartıcı olduğu kadar zor bir süreç olduğunu da belirtmekte yarar var. Aynı kurum içerisinde, hatta aynı bölüm içerisinde bile ortak hedefe koşma konusunda sıkıntılar yaşandığını düşündüğümüzde 2 ayrı kurumun ortak stratejiler etrafında birleşmesi, kazan-kazan durumunun yaratılabilmesi, tek bir kurum gibi hareket edebilmesi gerçekten çok zor ve meşakkatli bir yol almayı gerektiriyor. Ben işin dijital ve teknik yönünden ziyade, insani ve fikri kısmını daha kritik olarak görüyorum.
Servis bankacılığının bir diğer kolu olan gömülü finans alanında ise, özellikle fintech'ler ve e-ticaret firmalarıyla yaptığımız iş birlikleriyle ön plana çıkıyoruz. Gömülü finans çözümlerinin yaygınlaşmasıyla birlikte müşterilerin günlük hayatlarının akışında finansal ürünlere erişiminin kolaylaşmasını ve servis bankacılığı ile de bankacılık sektörü dışındaki oyuncular müşteri tabanlarına kredi, kredi kartı, para transferi gibi ürünler sunabiliyor. Elbette bu gelişmeler ile sektördeki rekabet ortamı büyüyor, ancak biz burada farklı sektördeki oyuncularla kurulan stratejik ortaklıkların yeni çıkan ürün ve hizmetlerde müşterinin lehine olacak şekilde yaratıcılığı ve verimi artırdığını düşünüyoruz. Örneğin, Hepsiburada ile gerçekleştirdiğimiz iş birliği sayesinde sayesinde kullanıcılar, N Kolay Taksit Alışveriş Kredisi aracılığıyla esnek ödeme seçeneklerinden faydalanabiliyor. Biz bu iş birliklerini geliştirirken aynı zamanda Aktif Bank’ın benzersiz iş modelinin avantajını yaşıyoruz. Bunun yanı sıra finansal hizmetleri API çözümlerimizle entegre ederek, müşterilerin alışveriş ve diğer dijital platformlarda bankacılık hizmetlerine kesintisiz erişim sağlamalarını mümkün kılıyoruz. Şu anda 16 kategoride sunduğumuz 841 API ile müşterilerimize 360 derece hizmet vermeyi amaçlıyoruz.